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조합된 프레임을 통한 기억의 공간 표현 연구
A Study on the Expression of Space of Memories through Combined Frames

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor신하순-
dc.contributor.author정재원-
dc.date.accessioned2017-07-19T04:08:53Z-
dc.date.available2017-07-19T04:08:53Z-
dc.date.issued2017-02-
dc.identifier.other000000141166-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/129019-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 동양화과, 2017. 2. 신하순.-
dc.description.abstract본 논문은 2012년부터 2016년까지 조합된 프레임, 다시점, 기억의 공간이라는 주제로 제작된 본인의 작업들을 대상으로 그 창작동기와 목적, 제작과정에서 나타난 이론적 근거, 작품의 조형적 특성과 표현기법 등을 분석함으로써 본인의 작업을 체계적으로 제시하기 위한 작품연구 논문이다.

우리는 가끔 일상 시간과는 다른 특별한 시간을 경험하게 된다. 본인에게는 길고 느린 시간, 사색하고 머무르게 만드는 시간이 그러하다. 작업은 오랫동안 본인의 시선을 끌어당기며 머무르게 만들었던 특정 장소에서의 경험을 공유하길 바라는 것으로부터 시작되었다. 그 공간 속에서 체험된 시각 이미지들은 조합된 프레임이라고 명명한 본인만의 조형 언어를 통해 새롭게 탄생된다. 조합된 프레임은 감상자의 시선을 오래 붙잡아두는 역할을 하는 동시에 현장에서의 시각체험을 2차원 평면에서 재현하기 위한 장치로서 기능하기도 한다.
또 흘러가는 시간을 무시하고 한 순간만을 포착하여 시간을 응고시켜버리는 회화나 사진과 달리 흘러가는 시간과 의식 속 이미지들의 흐름을 그대로 표현하고자 하였다. 그리하여 조합된 프레임을 통해 단일시점과 다시점을 절충하여 본인만의 기억의 공간을 생성하였다.

따라서 본 연구는 조합된 프레임 형상의 의미 규명과 그 형상을 통한 기억의 공간이 어떻게 새롭게 형성되었는지, 그 조형적 특성 및 표현기법은 무엇인지 분석하는데 목적이 있다.

이 논문은 크게 Ⅰ. 머리말, Ⅱ. 조합된 프레임의 의미와 역할, Ⅲ. 조합된 프레임을 통한 기억의 공간, Ⅳ. 조형적 특성 및 표현기법, Ⅴ. 맺음말의 다섯 부분으로 구성되어 있다.

제Ⅰ장에서는 조합된 프레임 형상이 나타나게 된 창작의 동기와 목적을 서술하고 연구의 내용과 방법 등을 간략하게 소개하였다.

제Ⅱ장에서는 조합된 프레임 형상에 대한 이해를 하고자 하였다. 1절에서는 조합된 프레임이 등장하게 된 배경에 대해 알아보고, 2절에서는 조합된 프레임 형상의 의미와 역할에 대해 살펴보았다.

제Ⅲ장에서는 조합된 프레임 형상을 활용한 작품의 전체 화면 공간에 대해 서술하였다. 1절에서는 단일시점과 다시점이라는 상이한 가치의 두 시점의 조합으로 화면이 어떻게 변용되었는지, 2절에서는 2차원의 평면 위에서 시간을 어떻게 표현하였는지 살펴보았다. 3절에서는 인식 작용에 따라 다르게 기억되는 대상의 모습에 대해 서술하였으며, 마지막으로 4절에서는 서로 다른 시간, 공간, 기억, 연상(聯想)으로 창조된 비실재(非實在) 공간에 대해 알아보았다.

제Ⅳ장에서는 본인의 작업에서 나타나고 있는 조형적 특성 및 표현 방법에 대해 서술하였다. 먼저 1절에서는 각 작품에 대한 구체적인 화면 구성에 대해 알아보았고, 2절에서는 본인만의 사실적인 대나무 표현법에 대해 살펴보았다. 3절에서는 본인 작품의 주된 표현방법인 장지기법과 채색에 대해 살펴보았으며, 4절에서 조합된 시점의 발전 방식으로써 시도한 드로잉 애니메이션 작업에 대해 서술하였다.

제Ⅴ장에서는 본론에서 논의 된 내용을 요약하고, 연구를 통해 얻은 결과, 그리고 나아갈 방향에 대해 논하였다.

이상의 연구를 통하여 본인의 조합된 프레임 형상을 활용한 기억의 공간 표현 방법에 대한 이론적 토대를 확고히 하고 향후 지속될 작업의 방향모색과 발전의 기반으로 삼고자 한다.



주요어 : 조합된 프레임, 시점, 기억, 시간, 공간
학 번 : 2014-20746
-
dc.description.abstractA Study on the Expression of Space of Memories through Combined Frames

-Based on My Own Works-



Jung, Jaewon
Oriental Painting Department of Fine Arts
The Graduate School of Seoul National University

This study methodically elaborates my own paintings from 2012 to 2016 in order to narrate my three main themes: Combined Frames, Multi-Perspectives, and the Space of Memories. By discussing each works motives, purpose, theoretical backgrounds, as well as its physical working process, I wish to present an improved understanding of my works to the audience.

Sometimes we experience unique moments in our lives that are radically different from our ordinary routine. Personally, I treasure time periods that seem relatively longer or slower than usual, the precise moments that make me contemplate and linger in a particular environment. My paintings were thus created in the hopes of sharing these unusual experiences that intensely captivated my attention. Such experience is then transformed into visual images that I call the Combined Frames, which primarily have two functions. One is to grasp the audiences attention as those experience also occupied mine. Second is to work as a device that reproduce my visual experience onto a two dimensional surface.
Moreover, unlike most modern paintings or pictures that only capture a single moment in an individual event, the Combined Frames allow me to actively engage with the element of time by combining multiple perspectives in a single phenomenon that ultimately creates an extraordinary Space of Memories accompanied by my own interpretations.

Hence, this study intends to examine the definition of the Combined Frames and the process of how the Space of Memories is formed from my visual experiences along with analyzing its distinct formative features of expression.

The study is consist of five parts: Part I: Introduction, Part II: The significance and role of Combined Frames, Part III: The discussion of Space of Memories through Combined Frames, Part IV: Formative features and expression techniques, Part V: Conclusion.

In the introduction, I describe the motive and purpose behind the creation of the Combined Frames and briefly mention the studys overall substance and process.

In Part II, I try to elaborate on idea of the Combined Frames, to heighten its comprehension. Clause I examines the initial background that allowed the appearance of the Combined Frames concept and Clause II is mainly concerned about the significance and the role of the Combined Frames.

In Part III, I discuss my paintings representation as a whole including its utilization of the Combined Frames. Clause I explains how the disparate qualities of singular and multi-perspectives are integrated into the same surface to create an anomalous synthesis. Clause II demonstrates the element of time was expressed in a two dimensional setting. Clause III depicts the possibility of different appearance of memories created by various cognitive reflections. Clause IV reviews the creation of fabricated spaces through different times, spaces, memories and associations.

In Part IV, I describe my paintings formative features and expression techniques. Clause I explores each works specific compositions. Clause II examine the expressive method employed to portray my own interpretation of the bamboo groves. Clause III focuses on explaining the Jangji technique which was used widely used in all my works as well as how I approached coloring. Clause IV describes discloses on the purpose of the drawing animation as a way to expand on the idea of Combined Frames.

Part V summarize the main points of the study and the insights achieved in the process of creating my works.

Through this study, I hope to secure the theoretical foundation on the expression of Space of Memories through Combined Frames, which will act as a pillar for the development and the direction of my future works.



Keywords : combined frames, perspective, memory, time, space
Student Number : 2014-20746
-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 머리말 1

Ⅱ. 조합된 프레임의 의미와 역할 4
1. 조합된 프레임의 등장 배경 4
2. 조합된 프레임의 의미와 역할 6
1) 창신과 와유 6
2) 이시동도 10

Ⅲ. 조합된 프레임을 통한 기억의 공간 15
1. 시점의 변용 15
1) 단일시점에 의한 기억의 공간 16
2) 다시점에 의한 기억의 공간 21
3) 단일시점과 다시점을 조합한 기억의 공간 29
2. 시간성의 표현 30
3. 시간차에 따른 인식의 변화 32
4. 비실재 공간 34

Ⅳ. 조형적 특성 및 표현기법 39
1. 화면 구성 39
2. 사실적 형상 표현 42
3. 장지기법과 채색 46
4. 드로잉 애니메이션 50

Ⅴ. 맺음말 53

참고문헌 56
작품도판 59
Abstract 90
-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent38970887 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject조합된 프레임-
dc.subject시점-
dc.subject기억-
dc.subject시간-
dc.subject공간-
dc.subject.ddc759-
dc.title조합된 프레임을 통한 기억의 공간 표현 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Expression of Space of Memories through Combined Frames-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorJung, Jaewon-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pages77-
dc.contributor.affiliation미술대학 동양화과-
dc.date.awarded2017-02-
Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Fine Art (미술학과)Oriental Painting (동양화전공)Theses (Master's Degree_동양화전공)
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