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고딕공간의 이중성과 가족의 와해: 셜리 잭슨의 『힐 하우스의 유령』과 스티븐 킹의 『샤이닝』을 중심으로
Doubleness of Gothic Space and the Crumbling of Family

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Authors
김나영
Advisor
이동신
Major
인문대학 영어영문학과
Issue Date
2016-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
셜리 잭슨『힐 하우스의 유령』스티븐 킹『샤이닝』고딕공간이중성핵가족
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 영어영문학과 문학전공, 2016. 8. 이동신.
Abstract
고딕공간은 미국고딕문학에서 매우 중요한 역할을 담당함에도 불구하고 비평적 관심을 받지 못했다. 본 논문은 고딕공간이 지닌 물리적 특성에 초점을 맞추어, 그 특성에 기인하는 힘이 공간 안에 있는 개인에게 영향을 미치는 양상에 주목한다. 미국고딕 속 고딕공간은 여러 형태 중에서도 특히 ‘집’으로 구현되어 왔는데, 고딕문학에서 집이란 공간은 역사적 그리고 사회적으로 여성, 가정성, 그리고 가족의 문제와 불가분의 관계를 맺고 있다. 이러한 문제들이 고딕적 집이 구축된 방식과 밀접하게 연계되어 있다는 사실을 염두에 두며, 본 논문은 셜리 잭슨의 『힐 하우스의 유령』과 스티븐 킹의 『샤이닝』에 나타난 고딕공간 안에서 1950-70년대 자본주의 미국사회의 핵가족 관계가 어떻게 실험되고 와해되는지 분석한다.
본론 1장은 『힐 하우스의 유령』에서 힐 하우스란 고딕공간이 가족관계에 대한 엘리노어의 욕망을 자극하면서도 배반하는 압도적 ‘이중성’을 지니고 있음을 밝힌다. 일반적 집과 다른 힐 하우스의 특이한 내부 공간은 핵가족 관계에서 좌절을 경험했던 엘리노어에게 기존의 집에서는 허락되지 않았던 관계 맺기의 가능성을 보여준다. 그러나 엘리노어가 힐 하우스에 이끌릴수록, 그녀의 기대와 어긋나는 공간의 또 다른 측면들이 드러나면서 그녀를 괴롭게 만든다. 힐 하우스는 자신을 거부하는 공간의 ‘장벽’을 해체하려던 엘리노어의 자기파괴를 초래하고, 여전히 공고한 고딕공간으로 남는다.
본론 2장은 『샤이닝』의 고딕공간인 오버룩 호텔이 그 이중성을 매개로 핵가족 관계를 폭력적으로 무너뜨림과 동시에 그 이중성으로 인해 스스로도 붕괴함을 밝힌다. 자본주의적 목적에서 구획된 오버룩 호텔은 자본주의 질서의 이중성이 가진 모순을 화려한 상업주의와 직업의식으로 통제하는 공간이다. 이미 흔들리는 공간의 이중구조를 무리하게 유지하려는 시도는 오히려 이를 허물어뜨리고, 자본주의 질서에 순응하며 더 나은 삶을 갈망하던 핵가족인 토렌스 가족의 존재는 공간의 붕괴를 앞당기는 촉매처럼 작용한다. 오버룩 호텔은 이중성에 기초한 힘으로 토렌스 가족을 해체하지만, 그것이 이내 자기파괴의 원인이 되는 고딕공간을 보여준다.
고딕공간의 특수한 구조와 그에 기인한 힘이 작동하는 방식에 기초하여 잭슨과 킹의 소설을 분석해 보면, 고딕공간은 단순히 기이한 사건이 진행되는 무대나 어떤 상징적 장치가 아니라 공간 안의 인물에게 특정한 방식으로 영향력을 행사하는 실체임을 알 수 있다. 『힐 하우스』와 『샤이닝』이 보여주는 고딕공간의 독특한 내부를 탐색하는 것은 20세기 중엽을 전후한 자본주의 미국사회와 그 안에서 작동하던 핵가족 관계의 이면을 읽어내는 통로가 될 수 있는 것이다.
Despite its enduring place in American gothic literature, gothic space has received little critical attention. This thesis aims to explore the mechanism of power within gothic space, focusing on its unique physical characteristics. In particular, it focuses on house, the predominant form of gothic space in American gothic, and considers the related issues of women, domesticity and family. Based on the premise that such issues are inseparable from the way gothic house is constructed, this thesis will examine how the institution of nuclear family in capitalist American society around the 50s-70s is experimented with and crumbles within gothic spaces represented in Shirley Jackson’s The Haunting of Hill House and Stephen King’s The Shining.
The first chapter argues that Hill House both provokes and betrays Eleanor’s desire to be in a family relationship through its “doubleness.” The unusual inner structure of Hill House appears to promise Eleanor an opportunity to build a nuclear familiar relationship that has been denied to her. Nonetheless, the space gradually contradicts Eleanor’s plans for a new family, driving her to desperation. Eleanor’s last attempt to break down the “barrier” which shuts her out only results in her violent death, and Hill House remains as an overwhelming gothic space as before.
The second chapter focuses on the disintegration of the Torrance family, which dramatizes the implosion of gothic space due to its doubleness. The Overlook Hotel is built upon the doubleness of capitalist system which divides a homogenous social space into work and home place. Such doubleness makes the system to be self-contradictory by not acknowledging the economic value of domestic labor while depending upon it to sustain the system. The off-season Overlook is the gothic space where this contradiction gradually intensifies and ultimately leads to the space’s self-destruction along with the Torrance family.
Gothic space is not merely an arena where psychological, social or historical metaphors inhabit. It is a concrete existence which asserts power to individuals within, as the unique structures of gothic space in Hill House and The Shining exhibit.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/131922
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)English Language and Literature (영어영문학과)Theses (Master's Degree_영어영문학과)
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