Publications
Detailed Information
입시제도의 변화: 누가 서울대학교에 들어오는가? : Who enters Seoul National University?
Cited 0 time in
Web of Science
Cited 0 time in Scopus
- Authors
- Issue Date
- 2003
- Publisher
- 서울대학교 사회과학연구원
- Citation
- 한국사회과학, Vol.25, pp. 3-187
- Abstract
- 본 연구는 지난 30년간 서울대학교 사회과학대학 신입생들의 학생기록카드로부
터 입학생의 출신지역, 부모학력 및 직업에 대한 Database를 구축하고, 이를 바탕
으로 출신 지역별, 부모 학력 및 직업별 입학률 및 대학성적을 비교분석하였다. 본
자료의 구축과 연구는 그간 실증근거의 부족으로 인해 탁상공론에 그쳐왔던 교육성
과 및 정책에 대한 논의에 대해 과학적 실증근거의 중요성을 강조하려는 목적으로
수행되었다.
본 연구에 의하면 부모 학력 및 직업에 따른 자녀의 입학률 격차가 확대되고 있으
며 서울의 강남8학군 부유층 자녀의 입학률 프리미엄도 뚜렷하게 추정된다. 이는 그
간 평준화 정책을 통해 교육기회의 평등을 추구하였음에도 불구하고 소득에 따른 자
녀 입학률 격차가 확대되어 가고 있음을 시사한다. 또한 이는 공교육 부실에 따라
사교육의 비중이 증가하고 있음을 반영하는 결과로서 이러한 문제를 개선하기 위해
서는 평준화 정책의 수정 등 공교육 정상화를 위한 다방면의 노력이 요구되는 것으
로 평가된다.
This study analyses the admission rates and academic performance of the students in
the Social Science Division of Seoul National University by their regional and parental
characteristics based on the database constructed from the past 30-year records of the
students personal cards. Both the construction of the database and its analysis are
motivated by the lack of the empirical evidence on educational performance in Korea,
which has so far failed to lead various arguments on educational policies to any consensus.
The results indicate that the differentials in admission rates by the parents education
and jobs have been widening and also that the admission rate has remained high among
those residing in the relatively affluent Gangnam 8th school zone of Seoul. These imply
that the differential by the parents income has been widening despite the equalization
policy in high school education that is supposed to have offered equal educational
opportunities to the rich and the poor. The widening income-differential in admission
rates appears to reflect that expensive private tutoring has become increasingly more
important given the deterioration of public education. As a consequence, various efforts
appear due, including the revision of the equalization policy, in order to substantially
improve the performance of public education in Korea.
- ISSN
- 1226-7325
- Language
- Korean
- Files in This Item:
- Appears in Collections:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.