Browse

과학적 모델의 사회적 구성 수업을 적용한 야외지질학습에서 나타나는조별 모델 구성과정 이해: 제약조건을 중심으로
Understanding of Group Modeling Process with Geological Field Trip applied on Social-Construction of Scientific Model: Focusing on Constraints

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
최윤성; 최종림; 김찬종; 최승언
Issue Date
2017-08
Publisher
한국지구과학회
Citation
한국지구과학회지, Vol.38 No.4, pp. 303-320
Keywords
과학적 모델의 사회적 구성 수업을 적용한 야외지질학습에서 나타나는조별 모델 구성과정 이해: 제약조건을 중심으로자연과학learning on geologicalsocial-construction of scientific modelconstraints야외지질학습과학적 모델의 사회적 구성제약조건
Abstract
본 연구의 목적은 과학적 모델의 사회적 구성 수업을 적용한 야외지질학습에서 학생들이 만드는 조별 모델 구성 과정에 대해 제약조건을 중심으로 이해하는 것이다. S 영재원 지구과학분과 3조, 12명의 학생들을 대상으로 진행하였다. 관악산은 어떻게 형성되었을까?를 주제로 야외지질답사 2차시, 과학적 모델의 사회적 구성 수업 3차시로 진행하였다. 조별 모델 구성과정에 관해서는 Nersessian (2008)이 제시한 제약조건을 이론적 근거로 하여 반-구조화된 인터뷰, 야외지질답사, 과학적 모델의 사회적 구성 수업의 모든 담화, 활동지를 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫 번째야외지질학습에 적용한 과학적 모델의 사회적 구성 수업에 나타난 제약조건의 출처는 과학 이론, 야외지질답사에서 관찰한 내용, 과학적 모델의 사회적 구성 수업에서 추가로 제공된 것이 있었다. 두 번째 조별 모델링에 영향을 미치는 3 가지 종류의 제약조건이 있다. 조별 모델에는 조별 구성원 모두가 동일하게 가지고 있던 것으로 공통적인 제약조건,조별 구성원 일부가 가지고 있던 것 중 조별 모델에 반영된 채택된 제약조건, 마지막으로 초기 모델에는 없었으나 조별 모델 구성과정에서 새롭게 나타난 생성된 제약조건이 있었다. 이번 연구는 학교 과학에서 제약조건을 기반으로 조별 모델이 만들어지는 과정을 이해할 수 있을 뿐만 아니라 야외지질학습이라는 수업 사례를 보여줌으로서 실제 적용하는데 이바지 하고자 하였다는 점에서 의의가 있다.
Purpose of this study is understanding of group modeling process focusing on constraints with geological field trip applied on social-construction of scientific model. This study was carried out on 12 students of 3 groups who participate in the study `S` gifted education center. Students were conducted to theme of `How was formation of Mt. Gwanak?` on 2 field trip classes and 3 modeling classes. Semi-structured interviews, all discourse of field trip and modeling classes, records of personal and group activity were analyzed to constraints based on theoretical background proposed by Nersessian (2008). Results as follows. First, sources of constraints are scientific knowledge, contents observed by students during field trips and additional materials things to be explained by model during modeling class with geological field trip applied on social-construction of scientific model. Second, there are 3 types of constraints to affect making group modeling. It is that shared constraint which used commonly by all the group members. It called selected constraint that used during the initial modeling and later were reflected on for use in the group modeling. And it is that generated constraints, which were not in the initial modeling but were used later in the group modeling. This study suggests that not only the constraints can help to understand of making group model through how they used but also show that example of learning with geological field trip on social-construction of scientific model to contribute school science.
ISSN
1225-6692
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/139287
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Science Education (과학교육과)Earth Science (지구과학전공)Journal Papers (저널논문_지구과학전공)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse