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한국과 중국 중학생 괴롭힘의 가해, 피해 및 가·피해 경험에 영향을 미치는 심리적 변인에 관한 비교 연구
A Comparative Study on Psychological Variables Influencing on Experience of Bullies, Victims and Bully·Victims between Korean and Chinese Middle School Students

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Authors
양상; 오인수; 손지향
Issue Date
2017-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.18 No.3, pp. 413-440
Keywords
괴롭힘가해자가·피해자심리적 변인비교 연구bullyingbullyvictimbully-victimpsychological variablecomparison study
Description
본 논문은 양상의 석사학위논문을 수정 보완한 것임
Abstract
본 연구는 한국과 중국에 소재한 중학교 1, 2학년 학생 557명(중국291명, 한국 266명)을 대상으로 설문조사를 실시하여 이들의 학교 괴롭힘 경험을 비교하였다. 첫째, 전체 학생을 가해자, 피해자, 가·피해자 및 무경험집단으로 유형을 구분하여 비율을 비교한 결과 가해학생은 한국이, 피해학생과 가·피해학생은 중국에서 그 비율이 높았다. 둘째, 4가지 유형별 심리적 변인의 차이를 검증한 결과 한국 학생은 자존감과 공격성에서, 중국 학생은 분노와 공격성에서 집단 간 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 다항로지스틱 회귀분석을 통해 무경험 집단을 준거집단으로 나머지 3유형을 예측하는 변인을 확인한 결과 한국의 경우 자존감은 피해집단을, 친사회성과 공격성은 가·피해 집단을 예측하였다. 반면 중국의 경우 정서조절과 분노는 가해집단을, 정서조절과 불안·우울은 가·피해 집단을 예측하였다. 본 연구는 한국과 중국에서 교육적 현안으로 인식되는 괴롭힘 경험과 관련된 심리적 변인을 심층적으로 분석하여 양국 간의 괴롭힘 현상을 비교한 점에서 의의를 지닌다. 본 연구의 결과를 바탕으로 한국과 중국에서 효과적으로 괴롭힘을 예방하고 개입하기 위한 시사점을 제시하였다.
This study conducted a survey for 557 students (291 in China and 266 in Korea) in middle school in Korea and China in order to compare psychological variables of bullies, victims and bully-victims. First, after classifying them into four groups(bullies, victims, bully-victims and non-involved), the ratio of each group between two countries was compared. The results showed significant difference between two countries. More bullies in Korea and more victims and bully-victims in China were found. Second, difference of psychological variables between the four groups was also significant. Self-esteem and aggression were different for Korean students, while anger and aggression were different for chinese students. Third, compared to a reference group(non-involved), self-esteem was identified as a significant predictor of victim, and pro-social behavior and aggression were found as significant predictors of bully-victims in Korea. On the other hand, emotion-regulation and anger were identified as significant predictor of bully, and emotion-regulation and anxiety-depression were found as significant predictors of bully-victims in China. The currenty study aimed to analyze in detail psychological variables related with bullying experience which is recognized as emerging educational issue in Korea and China. Based on the results of this study, implications for effective prevention and intervention were discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/145285
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 18 Number 1/4 (2017)
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