Publications

Detailed Information

Effects of Input Frequency Distribution Types on Korean EFL Middle School Students Learning of English Caused-Motion Construction : 입력빈도분포 유형이 한국인 중학생의 영어사역이동구문의 학습에 미치는 영향

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이현주

Advisor
양현권
Major
사범대학 외국어교육과(영어전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 외국어교육과(영어전공), 2019. 2. 양현권.
Abstract
The present study explores effects of different types of input frequency distribution on Korean EFL middle school students learning of the caused-motion construction (CMCs).
The input types were differentiated by different proportion of prototypical (e.g., put) and non-prototypical verbs (e.g., laugh) in CMCs. In the skewed input type, the proportion of prototypical verbs was high. In the balanced input type, the proportion of prototypical and non-prototypical verbs was balanced. In the reversely-skewed input type, the proportion of non-prototypical verbs was high.
The participants were either provided with one of the three different types of input or were not. The participants who received the treatment were divided into three instruction groups: skewed group (SG), balanced group (BG), and reversely-skewed group (RSG).
All the groups participated in a pretest and a posttest session, while only the three instruction groups received two lessons of input-based instruction. Each test session administered two tasks: picture description, and English-to-Korean translation. The former tested the students production of CMCs and its metaphorical extension, namely the resultative construction (RCs), while the latter examined the students comprehension of the constructions.
Results of the tasks revealed that the reversely-skewed input was the most effective in learning of the CMCs. In addition, learning of the CMCs was found to have facilitative effects on learning of RCs, which was not instructed. These findings suggest that the shock-effect of non-prototypical input may facilitate EFL students to acquire constructional knowledge.
본 연구는 입력빈도분포의 유형이 한국 중학교 영어학습자들의 영어사역이동구문(English caused-motion construction)의 학습에 미치는 영향을 살펴보았다.
입력빈도분포는 전형적인 동사와 비전형적인 동사가 포함된 비율에 의해 세 가지 유형으로 나뉘었다. 첫 번째 입력 분포 유형은 편향 입력 분포로 전형적인 동사의 비율이 높다. 두 번째 입력 분포 유형은 역편향 입력 분포로 비전형적인 동사의 비율이 높다. 마지막으로 균형 입력 분포는 전형적인 동사들과 비전형적인 동사들이 동일한 횟수로 제공되었다.
참여자들은 세 개의 교수집단과 한 개의 통제집단으로 나뉘었으며, 세 가지 유형의 입력빈도분포를 각 교수 집단 별로 시행하였다. 세 개의 교수집단은 총 2차시의 수업에 참여하였으며, 모든 집단은 사전 및 사후검사에 참여하였다. 사전 및 사후검사에는 두 가지 과업을 실시하였다: 그림 묘사 과업, 문장 해석 과업. 첫 과업은 학생들의 구문 사용을 검사하였고, 두번째 과업은 학생들의 구문 이해를 평가하였다.
실험 결과, 영어사역이동구문의 학습과 관련하여 유의미한 현상들이 발견되었다. 첫째, 세 개의 교수집단 중 역편향 입력을 제공받은 집단의 사역이동구문의 사용 및 해석이 사후실험의 모든 과업과 모든 유형의 사역이동구문에서 증가하였다. 둘째, 사역이동구문을 학습한 교수집단은 교수 받지 않은 영어결과구문(English resultative construction)의 사용과 해석에서도 유의미한 향상을 보였다. 이상의 발견에 근거하여, 본 논문은 한국인 중등 영어 학습자들에게 비전형적인 언어의 입력이 일종의 충격 효과를 주어 영어논항구조구문(English argument structure constructions)의 학습에 효과적일 수 있다는 가능성을 시사하였다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/151208
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share