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Unlearning Overgenerated Be Through Deductive and Data-Driven Learning in the Korean Middle School Classroom : 한국 중학교 교실에서의 연역 학습과 자료 주도 학습을 통한 과잉 생성 Be 폐기 학습

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Authors
문소연
Advisor
오선영
Major
외국어교육과(영어전공)
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 외국어교육과(영어전공), 2012. 2. 오선영.
Abstract
본 연구는 한국 EFL 환경, 특히 중학교 수준에서 원어민과 학습자 코퍼스 비교에 근간한 자료 주도 학습(Data-Driven Learning, DDL)의 실제적 적용이 부족한 현실에서 기인하였다. Granger와 Tribble (1998)은 일찍이 자료 주도 학습을 통한 형식 초점 수업(Form-focused instruction)을 제안하였는데, 이는 외국어 학습자 언어의 화석화된 표현과 형태에 부정적인 피드백을 제공할 뿐 아니라, EFL 학습자 언어의 결핍, 과잉, 오 사용에 대해 효과적인 처방을 준다(Floweredew, 2001).
따라서 본 연구는 한국 중학교 영어 교실에서의 원어민 코퍼스와 학습자 코퍼스 비교에 근거한 자료 주도 학습의 인지 및 정의적 효과를 탐구한다. 연구 언어 항목은 She is go to school에서처럼, 의미역 동사(thematic verb) 앞에 나오는 과잉 생성 be (Overgenerated be) 이다. 이는 연구 대상자 191명을 포함한 한국 중학교 학생들에게 있어 빈번하며, 유의미하기에 선정되었다. 연구 대상자들은 전통적인 연역식 문법학습 집단인 통제집단과 원어민 코퍼스와 학습자 코퍼스를 귀납적으로 비교하며 문법을 배우는 실험집단으로 무작위로 나뉘었다. 사전 쓰기 자료는 학습자 필요에 맞는 언어항목 선정을 위한 분석 및 학습자 코퍼스 기반 자료 개발이라는 두 가지 목적을 위해 수집되었으며, 그룹 모두 수업 후 사후 직후 및 지연 쓰기 활동을 하였다.
연구 문제에 답 하기 위해 SPSS (Statistical Package for the Social Science) 18.0을 이용한 통계적 분석과 개방형 설문조사 방법이 이용되었다. 첫 번째 연구문제는 자료 주도식과 전통적 연역식 문법 학습 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 존재하냐의 관련이다. 먼저, 카이제곱(Chi-square) 검정으로 차시별 과잉 생성 be의 유무, 과잉 생성 be를 범한 학생 수, 과잉 생성 be의 원 수 및 표준화 한 수를 분석하였다. 자료 주도 학습의 통계적으로 유의미한 단기 및 장기 효과에 근거하여, 자료 주도 학습은 본 연구 대상자들에게 도움이 되는 것으로 여겨진다. 이는 학습자 스스로 원어민과 학습자 자료를 통해 귀납적으로 규칙을 발견하고 적용하면서 초점 언어항목을 알아차리고, 원어민과 학습자 언어의 차이를 기존 지식과 연관 지으면서, 결국 문법 학습 및 장기보존 효과를 증진시킨 것일 수 있다(Aston, 2001; Schmidt, 1994).
두 번째 연구문제는 원어민 코퍼스뿐 아니라 학습자 코퍼스에 근거한 자료 주도 학습을 하면서 학습자들이 겪는 정의적 측면 관련이다. 놀랍게도, 대부분의 학습자들은 자료 주도 학습에 대해 긍정적인 태도를 보였으며, 이는 연구자와 교육자 모두에게 교육학적 시사점을 제공한다. 학습자들은 자료 주도 학습이 문법을 배우고 문법 의식을 고양시키는 재미있는 방법이라고 여겼다. 그들은 실제적인 원어민 자료를 탐구하는 것뿐 만 아니라, 실제 교실에서 자신 혹은 친구들이 만든 부정적 증거들을 들여다보는 데서 유익을 얻었다. 특히 낮은 능력 수준의 학습자가 포기하지 않고, 학습의 중요한 근간이 되는 긍정적 동기를 향상시켰다는 점이 교육적이다(Dörneyei, 1998).
본 연구의 교육학적 시사점은 다음과 같다. 즉, 중학교 학습자들은 원어민 자료와 학습자 자료 비교에 근거한 자료 주도 학습을 즐겼으며, 특히 낮은 능력 수준의 학습자들이 배움을 즐기며, 학습 동기를 상승시켰다. 그러므로 원어민 자료뿐 아니라 학습자 코퍼스를 기반한 자료 주도 학습의 계발과 실행은 한국 중학교 교실 현장에 보다 나은 미래를 보장할 것이다.
The present study was prompted by the lack of actual application of Data-Driven Learning (DDL) based on comparing NS and learner corpora in the Korean EFL context, especially at middle school levels. Granger and Tribble (1998) initially suggested form-focused instruction through DDL, in which not only negative feedback with foreign language learners fossilized patterns or forms is provided, but also effective remedial work on EFL learners under-, over-, or mis-use can be given (Flowerdew, 2001).
Therefore, this study examines both the cognitive and affective benefits of DDL based on a comparison of Native English Speaker (NS) and learner corpora in the Korean middle school English classroom. It focuses on the instruction of overgenerated be occurring before thematic verbs, as in She is go to school. This linguistic item was selected due to its frequency and significance for the study participants, 191 Korean middle school English learners. Participants were randomly divided into a control group, one traditional deductive grammar learning group, and an experimental group in which learners inductively learned grammar by comparing NS and learner corpora. Pre-writing samples were collected for the purpose of both analyzing learner language to confirm learners needs and select language items, and compiling learner-corpus-based materials. After each instructive treatment for the deductive and inductive groups, one immediate and one delayed post-writing sessions were implemented.
In order to answer the research questions, statistical analysis using SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 18.0, along with open-ended surveys, was used. The first research question was whether statistically significant differences exist between the data-driven and the traditional deductive grammar learning groups. Chi-square tests were conducted for analyzing the data including; the (non) existence of overgenerated be in each trial, the number of learners showing overgenerated be, and raw and standardized counts of overgenerated be. Based on statistically significant Chi-square results showing both immediate and delayed effects of DDL, DDL is considered to be helpful for current learners. It may be that through discovering and applying rules with NS and learner data inductively, students could notice the target structure and associate the gap with their existing knowledge, which is thought to enhance grammar learning and retention in the long run (Aston, 2001; Schmidt, 1994).
The second research question focuses on the affective responses of learners as they encounter DDL based not only on NS corpus but also on learner corpus. Surprisingly, most of the learners commented positively about DDL, offering possible pedagogical implications for both researchers and pedagogues. Learners regarded DDL as an interesting way to learn grammar and raise grammar consciousness. They benefited not only from examining authentic NS data but also from looking into their own or their friends writings, as they learned from the negative evidence produced in their own classroom. It was especially educational for lower-level learners, prompting them not to give up, and increasing the positive motivation of learners, a crucial basis for learning (Dörneyei, 1998).
The current study offers several pedagogical implications. Learners at the middle school in the current study benefited from DDL through a comparison between NS and their own data, and students, especially lower-level proficiency learners, enjoyed learning and became more highly motivated. Therefore, the application and implementation of DDL, not only with NS, but also with learner corpus, may provide promising results in the Korean middle school classroom.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/155278

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001824
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College of Education (사범대학)Dept. of Foreign Language Education (외국어교육과)English Language (영어전공)Theses (Master's Degree_영어전공)
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