Publications

Detailed Information

워크숍을 활용한 한국어 이메일 쓰기 교육 연구 : A Study on the Korean Email Writing Education Using Workshop: Focusing on Russian Advanced Level International Students
러시아어권 고급 수준 유학생을 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

Maslova Margarita

Advisor
민병곤
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
컴퓨터 매개 커뮤니케이션이메일 쓰기 교육한국어 이메일전자 우편워크숍 학습법러시아어권 한국어 학습자의사소통 능력학문 목적 학습자
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 국어교육과(한국어교육전공),2019. 8. 민병곤.
Abstract
본 연구의 목적은 한국에 유학 중인 러시아어권 한국어 학습자들이 이메일을 효과적으로 사용할 수 있도록 워크숍(workshop)을 활용한 이메일 쓰기 교육 방법을 제시하는 데 있다. 이를 위해, 실제로 워크숍을 진행하고 분석하여 워크숍의 효과를 실증적으로 보여주고자 한다.
지금까지 이메일 쓰기와 관련한 연구는 이메일의 장르적 특징과 외국인 학습자를 위한 교육 방법을 중심으로 활발하게 이루어졌다. 기존의 다양한 연구들은 이메일의 특성과 이메일 교육의 필요성에 관해 학문적으로 새롭게 조명하였으며 이메일에 관한 교육도 설계한 바 있다. 그러나 기존의 연구는 교육을 바탕으로 효과를 검증하지 않았다는 한계가 있었으며 따라서 실제 학습자들을 위한 구체적인 영향력을 살펴볼 수 없다는 한계를 지닌다.
그러므로 학습자들의 이메일 교육에 대한 요구를 만족시킴과 동시에, 이메일의 의사소통적 특성을 전달할 수 있는 효과적인 교육 방안과 관련된 연구의 필요성이 제기되었다. 본 연구에서는 이메일 관련 연구에 관한 검토, 외국인 학습자의 상황에 대한 조사, 다양한 쓰기 학습법 모색을 통해 실용적인 이메일 교육을 위한 워크숍 학습법을 제안하고자 하였다.
이를 위하여 다음과 같은 절차로 연구를 진행하였다. 먼저 연구의 필요성 및 목적, 방향 등을 살펴본 후 한국어 이메일 및 워크숍 학습법에 관한 문헌 연구를 통해 워크숍 실험의 이론적 토대를 마련하였다. 그 후 선행 연구와 요구 분석 및 심층 면담을 바탕으로 워크숍 프로그램 설계를 하였다. 또한 이를 바탕으로 실제 진행할 워크숍의 구체적인 수업 절차(1회차~5회차) 및 교수 내용을 설계하였다. 이러한 프로그램을 실제 수업에 적용하고 결과를 분석하였으며, 결과의 측정은 반복측정(repeated measure design, 한 집단에게 실험 전 테스트와 실험 후 테스트를 수행하여 비교하는 것) 방식으로 양적 평가와 질적 평가를 병행하여 진행하였다. 실험 집단인 워크숍 학습법 대상자는 러시아어권 고급 수준 학습자로 하였다. 워크숍 효과 검증은 구체적으로 사전 및 사후 이메일 작성 수행 능력을 점수표를 구비하여 채점하여 비교하는 양적 분석 방법과, 워크숍을 통해 발전된 이메일 내용을 세부적으로 분석하고 학생 저널(성찰일지)을 통해 학습자들의 소감 및 잠재적 개선사항을 알아보는 질적 분석 방법을 병행하였다. 해당 워크숍 실험 설계를 통해 학습자들의 전반적인 실력 향상이 이루어졌으며, 이와 관련한 러시아어권 학습자의 애로사항과 추후 연구 가능성을 확인할 수 있었다.
워크숍을 기획하고 그 영향력을 측정하는 방향으로 실험을 설계하였다. 본 연구는 한국에 유학 중인 러시아어권 한국어 학습자들의 글쓰기 능력 변화를 실질적으로 측정, 성취 내용을 정량적인 데이터로 구현한 포함된 소수의 연구 중 하나이며, 교육의 효과를 직접적으로 파악할 수 있다는 데 차별화된 의의가 있다. 이러한 실질적인 검증 자료를 통해 추후 비슷한 교육에 대한 수요가 있을 경우 학습법을 개발하고 적용하는 과정에서 시행착오를 줄이면서 학습자들의 교육적 요구사항도 만족시키는 역할을 수행할 수 있을 것이다.
본 연구는 러시아어권 유학생과 같은 특정 집단 유학생들이 이메일 쓰기와 같은 구체적이고 실증적인 영역의 역량을 개선할 수 있는 실험을 진행하였다는 점에서 의의가 있다. 이와 같이 제2 외국어로서의 한국어 교육 분야에서 이메일 쓰기법과 같은 다양한 장르의 교육 연구가 더 발전적이고 지속적으로 이루어지기를 기대한다.
The purpose of this study is to gauge the educational efficiency of Korean email writing skills of Russian advanced international students by implementing an educational workshop.
In a rapidly changing world, computers have brought about the prominence of email as a primary means of professional communication. Using practical writing skills to write an email in Korean has become a serious problem for foreign students. Although relevant researches focus on the importance of e-mail writing education, the question of which method and context should be used remains an actual problem to study.
In both Russia and Korea, there are no special educational programmes on writing emails or electronic correspondence. Therefore, Russian students in Korea are forced to learn how to write letters by trial and error. Continuously failing to write decent emails harms the reputation of students, and incorrect writing can be perceived as rude as it may seems culturally inappropriate in Korean email communication.
To solve this issue, this study introduces a workshop program to teach advanced Russian students the practical skill of writing professional emails.
To design the workshop program, the structure and distinctive features of proper emails have been analyzed to apply important features and characteristics to an educational workshop programme. The five classes were organized to help develop the communicative skills of email writing.
Instead of being lectured and receiving grades, the workshop encouraged students to debate and achieve joint experience in writing and correcting letters. This creative process helped students to understand the basic principles of Korean emails and become less afraid of email writing.
A one-group pretest–posttest design was used to test the effectiveness of the method and the subjects progress was measured by two professional Korean teachers. The workshop was given positive reviews from the subjects thought students reflective journals. In the after-test interview, Russian students stated that the workshop was practical and educational. Their improvement in cultural skills and self-esteem grew.
This research shows the effectiveness of the workshop method in teaching email writing. Adapting this method to a different language group or different ethnic group is now available. In the Korean teaching study, fields for applying these findings are still broad and promising.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161320

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158194
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share