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환불정책(refund policy)과 레몬 문제
Return Policy and a Lemon Problem

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Authors
남익현
Issue Date
2015-12
Publisher
서울대학교 경영대학 경영연구소
Citation
경영논집, Vol.49, pp. 107-117
Keywords
환불정책경험재정보 전달refund policyqualityexperience goodssignalling
Abstract
본 논문에서는 환불정책을 이용하여 고급 제품의 생산자와 저급 제품의 생산자를 구분할 수 있는 상황을 모형화해보았다. 경험재의 경우 고급 제품을 생산하는 업체는 높은 가격과 함께 환불정책을 시행함으로써 저급 제품을 생산하는 업체와 차별화하는 전략을 구사할 수 있다. 환불정책은 고객만족을 중시하는 마케팅의 정책수단으로 이해할 수도 있으나, 경제학적인 관점에서 환불정책이 고객에게 자신의 제품이 우수하다는 정보 전달(signalling)의 수단으로 사용될 수 있다.
In this paper, we deal with a model where two firms produce a different levels of quality. For the experience goods, we study a separating equilibrium in which a high quality producer can adopt a full refund policy with higher price. We know that a refund policy of a firm can signal the quality of its product.
ISSN
2384-2849
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/162948
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Institute of Management Research (경영연구소)경영논집경영논집 vol.49 (2015)
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