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Use of Online Resources and Its Effects on the Writing Quality of Korean Learners of English
온라인 자료 사용이 한국인 영어 학습자의 작문에 미치는 영향

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Authors
이현영
Advisor
소영순
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 외국어교육과(영어전공),2020. 2. 소영순.
Abstract
In contemporary education, new domains of writing and literacy are emerging in the context of digital environments in teaching and learning a second or a foreign language. Proliferation of electronic information technologies for computation and communication has enabled second language (L2) learners to gain access to authentic uses of target language. While students refer to a variety of online sources for content information, L2 students browse the Internet particularly to search for linguistic knowledge to fill the linguistic gaps in their composition process. Thus, in an English as a foreign language (EFL) context, how learners adequately manage the wealth of information available online is expected to play a crucial role in deciding the quality of their written outcome. This study examined the effects of learner variables (i.e., language proficiency and Internet usage patterns) on the writing quality of Korean college students. The major research questions addressed are as follows: (1) How do L2 proficiency and online use affect the syntactic complexity, accuracy, lexical complexity, and fluency (CALF) in L2 compositions written by Korean college students? and (2) How do Korean college students of different L2 proficiency use online resources in an online-assisted writing task?
Since the primary focus of this study is on the linguistic component of L2 students essay, writing quality was measured using multidimensional metrics for CALF. In order to investigate user actions on computer, patterns of Internet use (i.e., online resource type, language of the resource, search purpose, and language of the search term) were identified by reviewing screen-recorded data and keystroke actions. A total number of 112 essays written by 56 college students whose first language (L1) is Korean were analyzed in this study. According to their English proficiency, 27 of the participants were classified as the Higher Proficiency (HP) group and 29 were in the Lower Proficiency (LP) group. Each student wrote two argumentative essays on two different topics with similar task complexity; one without any support from online and the other using the Internet.
Results from two-way repeated measures ANOVA's and descriptive statistics revealed that L2 proficiency and using online resources significantly affected the linguistic features in the written outcome. L2 proficiency was a significant contributing factor to syntactic complexity, accuracy, and lexical complexity in L2 writing as essays from the HP group exhibited higher values in syntactic complexity and lexical diversity and lower values in lexical density and errors regarding morphology and syntax. Also, using online resources for writing purposes significantly enhanced lexical accuracy and lexical diversity, while syntactic complexity and fluency were adversely affected in both proficiency groups. A closer investigation into Internet usage patterns in an online-assisted writing task indicated that the overuse of online bilingual dictionaries, excessive focus on obtaining linguistic information, and over-reliance on L1 for accessing and processing information were reflected in linguistic features in L2 texts. Furthermore, Internet usage patterns of undergraduates were contingent on their level of L2 proficiency as more proficient L2 learners used both L1 and L2 to gain access to diverse types of online materials and to search for content and linguistic information. Findings from this study suggest some important theoretical and pedagogical implications of assistive online technology in L2 writing.
인터넷 기술의 발달과 확산으로 방대한 양과 다양한 종류의 정보에의 접근이 가능해짐에 따라 외국어 교육 또한 새로운 국면을 맞이하고 있다. 특히 영어 쓰기 분야에서 학습자들은 다양한 정보원에 접속해 쓰기 주제와 관한 내용 정보와 영어에 관한 언어 정보를 검색하고 작문에 활용할 수 있다. 이러한 맥락에서 온라인 정보를 어떻게 이용하는지가 영어 작문의 질을 결정하는 주요한 요소가 된다. 따라서 본 연구는 한국인 영어 학습자가 영어 쓰기 과정에서 인터넷 검색을 어떠한 방식으로 수행하고 이를 통해 획득한 정보가 영어 작문의 질에 어떠한 영향을 미치는지 탐구하는 것을 목적으로 한다.
이를 위하여 본 연구에 총 56명의 한국인 대학생들이 참여했으며 영어 공인 점수에 따라 상위 학습자와 하위 학습자로 분류되었다. 이들은 한정된 시간 동안 주어진 주제에 대하여 각각 두 편의 영어 에세이를 작성했으며, 한 편의 에세이는 작문 과정에서 인터넷을 활용하지 않은 상태로, 다른 한 편의 에세이는 인터넷을 자유롭게 활용해가면서 글을 완성하도록 지시받았다. 컴퓨터 상에서 진행된 작문 과정은 모니터 영상 캡쳐 프로그램과 키스트로크 로깅 프로그램(keystroke logging program)을 이용해 녹화되었으며, 영어 작문의 질은 언어의 사용 양상을 파악하는 통사적 복잡성, 정확성, 어휘적 복잡성, 유창성(CALF; syntactic complexity, accuracy, lexical complexity, and fluency)의 지표를 통해 분석되었다.
총 56명이 작성한 112편의 영어 에세이를 분석한 결과, 학습자의 제 2 언어 수준과 온라인 자료 사용 여부가 작문의 질에 기여한다는 점이 드러났다. 구체적으로 학습자의 제 2 언어 수준이 높을 수록 정확하고 통사적∙어휘적으로 복잡한 언어를 구사했으며, 온라인 자료를 사용했을 때 보다 단순한 통사 구조와 다양하고 정확한 어휘를 구사했다. 모니터 영상 자료와 키스트로크 로깅 자료를 통해 학생들이 작문과정에서 수행한 인터넷 검색 행위를 살펴본 결과 온라인 자료의 종류, 온라인 자료가 제시된 언어 유형, 인터넷 검색 목적, 검색을 수행한 언어 유형이 학습자의 제 2 언어 수준에 따라 다르게 나타나며, 글의 결과물에 대한 설명을 제시할 수 있음을 확인했다. 연구 결과에 대한 종합적인 해석을 바탕으로 디지털 환경에서 영어 글쓰기 수행과 지도를 위한 구체적인 제안 사항을 마련할 수 있었다.
Language
eng
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000159791
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Foreign Language Education (외국어교육과)English Language (영어전공)Theses (Master's Degree_영어전공)
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