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Personal Self-disclosure in SNS Leads to Greater Intent to be Followed Due to Parasocial Relationships : SNS 상에서의 사적인 자기노출과 준사회적 관계로 인한 팔로워 수 증가에 대한 의도의 영향관계 연구
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- Authors
- Advisor
- 이경미
- Issue Date
- 2020
- Publisher
- 서울대학교 대학원
- Keywords
- self-disclosure ; parasocial relationship ; sincerity ; celebrity ; influencer ; social media ; 자기노출 ; 준사회적 관계 ; 진실성 ; 유명인 ; 인플루언서 ; 소셜미 디어
- Description
- 학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 경영대학 경영학과, 2020. 8. 이경미.
- Abstract
- 본고는 인스타그램에서 유명인들과 인플루언서들이 게시하는 사적인, 그리고 전문적인 자기노출 정보들의 여러 영향에 대해 살펴보고자 한다. 인스타그램에서 사적인 자기노출 정보가 담긴 정보를 게시하는 사람들이 보다 진실되게 여겨짐에 따라 더 큰 준사회적 관계의 발달이 이뤄진다. 이는 결과적으로 팔로워 수의 증가로 이어진다. 이러한 효과는 노출을 하는 사람의 유형에 따라 차이를 보이는데, 인스타그램을 통해 사적이거나 전문적인 정보를 자기노출할 때 인플루언서보다는 유명인이 더 진실되게 여겨지고, 더 큰 준사회적 관계로 발전해 팔로워 수가 늘어날 가능성이 높아진다. 이는 유명인이 인플루언서를 능가하는 브랜드 가치를 보유함을 입증한다.
This paper looks at the varying effects that posting personal self-disclosure and professional self-disclosure information by celebrities and influencers on Instagram will have. Those that post personal self-disclosure information on Instagram will be perceived as more sincere, leading to the development of a greater parasocial relationship. This will in turn lead to being more likely to being followed on Instagram. This effect is moderated by the type of person doing the disclosure, as a celebrity will be perceived as more sincere, develop a greater parasocial relationship, and be more likely to being followed by a user compared to an influencer whether self-disclosing personal or professional information via Instagram; demonstrating the value that the brand of celebrity has over influencer in social media.
- Language
- eng
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