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Personal Self-disclosure in SNS Leads to Greater Intent to be Followed Due to Parasocial Relationships : SNS 상에서의 사적인 자기노출과 준사회적 관계로 인한 팔로워 수 증가에 대한 의도의 영향관계 연구

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Authors

Juan Alberto Aguayo

Advisor
이경미
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
self-disclosureparasocial relationshipsinceritycelebrityinfluencersocial media자기노출준사회적 관계진실성유명인인플루언서소셜미 디어
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 경영대학 경영학과, 2020. 8. 이경미.
Abstract
본고는 인스타그램에서 유명인들과 인플루언서들이 게시하는 사적인, 그리고 전문적인 자기노출 정보들의 여러 영향에 대해 살펴보고자 한다. 인스타그램에서 사적인 자기노출 정보가 담긴 정보를 게시하는 사람들이 보다 진실되게 여겨짐에 따라 더 큰 준사회적 관계의 발달이 이뤄진다. 이는 결과적으로 팔로워 수의 증가로 이어진다. 이러한 효과는 노출을 하는 사람의 유형에 따라 차이를 보이는데, 인스타그램을 통해 사적이거나 전문적인 정보를 자기노출할 때 인플루언서보다는 유명인이 더 진실되게 여겨지고, 더 큰 준사회적 관계로 발전해 팔로워 수가 늘어날 가능성이 높아진다. 이는 유명인이 인플루언서를 능가하는 브랜드 가치를 보유함을 입증한다.
This paper looks at the varying effects that posting personal self-disclosure and professional self-disclosure information by celebrities and influencers on Instagram will have. Those that post personal self-disclosure information on Instagram will be perceived as more sincere, leading to the development of a greater parasocial relationship. This will in turn lead to being more likely to being followed on Instagram. This effect is moderated by the type of person doing the disclosure, as a celebrity will be perceived as more sincere, develop a greater parasocial relationship, and be more likely to being followed by a user compared to an influencer whether self-disclosing personal or professional information via Instagram; demonstrating the value that the brand of celebrity has over influencer in social media.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/169078

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000161436
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