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한국어 학습자의 학술 보고서 인용 표현 사용 양상 연구
A study on the use of citations in academic reports by Korean language learners

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Authors
김현민
Advisor
김호정
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
한국어 교육한국어 학습자인용 표현장르 중심 쓰기장르 분석학술 보고서학문 목적 한국어학술적 글쓰기Korean Language EducationKorean Language LearnersCitationGenre-based InstructionGenre AnalysisAcademic ReportsKorean for Academic PurposeAcademic Writin
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사범대학 국어교육과(한국어교육전공), 2020. 8. 김호정.
Abstract
본 연구는 학술 보고서 장르에 나타난 한국어 모어 화자와 한국어 학습자의 인용 표현 사용 양상을 고찰하고, 한국어 학습자를 위한 학술 보고서 장르의 인용 표현 교육에 대한 시사점을 제안하는 데 목적이 있다. 대학원생에게 학술 보고서는 수업에서의 한시적인 평가를 넘어 논문 쓰기의 과정으로서 더욱 가치를 지니고 있지만, 아직 장르 분석 연구에서 크게 주목받지 못하였다. 특히 본고에서 다루고 있는 인용 표현은 학술 맥락의 장르에서 차지하는 필수성과 중요성에 비해 한국어 교육 분야에서는 면밀한 고찰이 부족한 편이며, 한국어 학습자가 작성한 텍스트를 직접 분석한 연구들은 매우 미비한 실정이다. 이에 본 연구에서는 한국어 모어 화자와 한국어 학습자의 학술 보고서에 나타난 텍스트 구조, 인용 표현의 기능, 인용문의 유형, 인용동사의 사용 양상을 중심으로 인용 표현을 분석하고, 이를 토대로 한국어 학습자의 인용 표현 교육에 제시하는 시사점을 도출하는 것을 연구 문제로 설정하였다.
연구 문제를 해결하기 위해 본고에서 설정한 분석 기준은 다음과 같다. 먼저 학술 보고서의 구조를 ‘서론, 본론, 결론’의 거시 구조와 이를 다시 세분화한 6가지 미시 구조인 ‘연구 목적 및 필요성, 선행연구, 이론적 배경, 연구 방법, 연구 결과, 결론’으로 나누었다. 다음으로 인용 표현의 기능을 ‘귀속(의견, 연구 내용, 연구 결과, 사실, 연구 동향), 비교(선행연구 간 비교, 인용저자의 연구와 비교), 평가(선행연구의 적용, 선행연구 평가), 기타(기타)’로 분류하였다. 인용문의 발화주체인 출처의 표기 방식에 따라 인용문의 유형을 ‘출처 통합형과 출처 비통합형’으로 나누고, 다시 출처 통합형은 ‘인용동사 포함, 인용동사 불포함’으로 분류한 후, ‘전형적인 인용표지 사용 여부, 각주 위치’ 등을 적용하여 총 9가지로 나누어 분석하였다. 마지막으로 인용동사의 사용 양상을 분석하기 위해 고빈도로 사용된 인용동사 목록을 추출하고, ‘발화 동사, 인지 동사, 절차 동사, 발견 동사’로 분류한 유형별 사용을 비교하였으며, 인용동사와 결합한 문법 항목(시상 표현, 양태 표현, 보조 용언)의 양상을 살펴보았다.
분석 결과, 텍스트의 미시 구조별, 인용 표현의 기능별, 인용문의 유형별, 인용동사의 유형별 사용 양상은 모어 화자와 한국어 학습자 사이에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 통계 분석과 함께 텍스트 질적 분석을 병행하여 학술 보고서 인용 표현의 특성을 다음과 같이 정리하였다. 먼저 텍스트 구조별 인용 표현의 특성은 ‘학문 분야와 연구 방법에 따른 구조별 사용의 차이’, ‘구조별 수사 목적에 따른 인용 표현의 기능’이었고, 인용 표현 기능의 특성은 ‘인용저자의 해석과 주관의 중요성’, ‘선행연구 평가 기능에 나타난 공손 전략’이었다. 인용문 유형의 특성은 ‘인용문 유형 선택에 담긴 인용저자의 의도’, ‘다양한 문장 성분으로 기능하는 발화주체’였으며, 인용동사의 특성은 ‘선행연구의 연구 행위 중심 인용동사’, ‘학술 담화 공동체에서 통용되는 인용동사’였다.
이상의 분석 결과를 바탕으로 도출한 교육적 함의를 학습자의 인식과 교수․학습 내용 및 방법 측면에서 제언해 보았다. 먼저 학습자 인식 제고 방안으로는 장르 특성을 고려한 인용 표현의 기능에 대한 인식 고양, 선행연구에 대한 해석과 평가를 동반한 인용 태도 함양을 제안하였다. 교수․학습 내용 및 방법으로는 인용문의 유형에 따른 통사 구조에 대한 명시적 교육, 인용동사에 함의된 의미 자질과 장르 지식 연계 교육이 필요함을 확인하였고, 장르 지식과 언어 체계 지식, 언어 기술을 통합한 장르와 언어 통합 교수․학습 모형 및 단계별 교육 방법을 구안해 보았다.
본 연구는 한국어 교육에서 거의 시도되지 않았던 학술 보고서의 장르 특성을 반영한 분석의 틀을 적용하여, 학술 보고서에 나타난 인용 표현의 사용 양상을 구조, 기능, 형식으로 나누어 다각도로 면밀히 고찰하였다는 점에서 의의가 있다. 특히 한국어 모어 화자와의 비교 분석을 통해 한국어 학습자가 가진 특성을 보다 명확히 도출하고, 장르 지식과 언어 능력의 향상을 연계한 교육이 필요한 지점을 확인하였으며, 이에 대한 교육 방향을 모색해 보았다는 점에서 의미를 갖는다.
This study aims to examine the use of citations by native Korean speakers and Korean language learners in academic reports, and to suggest implications for instruction on citations in academic reports, reflecting the characteristics of Korean language learners. For graduate students, academic reports are valuable beyond temporary evaluations in classes and pertain directly to the process of thesis writing but have not yet received much attention in genre analysis research. In particular, compared to its necessity and importance in the academic context, the citation as covered in this study still lacks careful consideration in the field of Korean language education, and the research on direct analysis of texts written by Korean language learners is very lacking. The focus of the present study was to analyze citations based on the structure of texts, functions of citations, sentence types of citations, and types of reporting verbs in academic reports of native Korean speakers and Korean language learners, and to draw implications for teaching citations to Korean language learners based on these results.
The analysis criteria were set up as follows. First, the structure of the academic report was divided into the macro-structure of the ‘Introduction, Body, and Conclusion.’ These were further divided into six micro-structures: the ‘Introduction’ into ‘The purpose and necessity of the study, Previous studies’, the ‘Body’ into ‘Theoretical background, Research methods, Research results’, and the ‘Conclusion’ into ‘Conclusion’. The functions of citation were classified into ‘Attribution (Opinions, Research content, Research results, Facts, Research trends)’, ‘Comparison (Comparison between leading studies, Comparison of citation with author's own study)’, ‘Evaluation (Application of previous studies, Evaluation of previous studies)’, and ‘other (other).’ Depending on how the source functioned syntactically, the sentence types of citations were divided into nine categories: First ‘Source Integral and Source Non-integral’, and within these, the ‘Source Integral’ types were classified as ‘Including reporting verbs and Not-Including reporting verbs’, and then further sorted according to ‘the use of typical indirect reported marker ‘-go’, footnote locations’, etc. Finally, a list of reporting verbs used at high frequencies was extracted to analyze the usage patterns of reporting verbs. This was then compared to the use by type classified as ‘Discourse verbs, Cognitive verbs, Procedural verbs, and Finding verbs’, and examined according to patterns of tense, modalities, and auxiliary verbs combined with reporting verbs.
According to the analysis results, the microstructure of texts, the function of the citation, the sentence type of citation, and the pattern of use of reporting verbs showed statistically significant differences between native Korean speakers and Korean language learners. The characteristics of citation in academic reports were summarized as follows, according to the results of statistical analysis combined with text qualitative analysis. First of all, the characteristics of citation by text structures were ‘differences in usage patterns of citation by structure according to academic field and research method’ and ‘function of citation according to each structure's rhetorical purpose.’ The characteristics of function of citation were ‘importance of the citation author's interpretation and opinion’ and ‘politeness strategy in evaluating previous research function.' The characteristics of the citation sentence type were ‘sentence types of citation containing the intent of the author’, ‘original author functioning as various sentence components,’ and the characteristics of the reporting verbs were ‘reporting verbs focused on research actions of the previous study’ and ‘reporting verbs commonly accepted in the academic discourse community.’
Based on the above analysis results, this study suggests that Korean language learners need to increase their awareness of the function of citation considering genre characteristics and developing a citation attitude accompanied by interpretation and evaluation of previous research as a way to enhance the learner’s awareness of the citation. In terms of teaching and learning content and method, explicit education on the syntactic structure according to the citation’s sentence type and teaching methods connecting the meaning of vocabulary to genre knowledge. In addition, this study proposes a ‘teaching and learning model for integrated genre and language’ that integrates ‘genre knowledge’, ‘language system knowledge’ and ‘language skills.’ Finally, stage-appropriate teaching and learning contents for Korean learners are suggested.
This study is meaningful in that it applies an analytic framework that reflects the genre characteristics of academic reports, which has rarely been attempted in Korean language education, and carefully considers various aspects of the use of citations in academic reports by dividing them by structure, function and form. In particular, the present study is meaningful in that, through comparative analysis with native Korean speakers and Korean language learners, it was able to more clearly determine the characteristics of Korean language learners and in that it emphasizes the need for education linking genre knowledge with the improvement of language skills.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/169937

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000163198
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Korean Language Education (국어교육과)Theses (Master's Degree_ 국어교육과)
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