Publications

Detailed Information

Instructional Effects of English Verb-Particle Construction on the Learning of Prototypical Caused-Motion and Resultative Constructions by Korean High School Students : 구동사의 구문문법기반 교수가 한국인 고등학생의 사역이동구문과 결과구문의 습득에 미치는 영향

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박보라미

Advisor
김기택
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
construction grammarverb-particle constructionphrasal verbcaused-motion constructionresultative constructionEnglish argument structure construction구문문법구동사사역이동구문결과구문논항구조구문
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사범대학 외국어교육과(영어전공), 2021. 2. 김기택.
Abstract
The present study explored the effects of instruction of verb-particle construction (VPC) based on construction grammar on the learning of the prototypical caused-motion construction (CMC) and transitive resultative construction (TRC) by Korean high school students. According to Celce-Murcia and Larson-Freeman (1999), VPC can be divided into three categories based on its semantics: literal VPC, aspectual VPC, and idiomatic VPC. Goldberg (2015) regards VPC as one of the important constructions in English and contends that it inherits functional and formal properties from CMC and TRC, bearing semantic and syntactic resemblances. That is to say, literal VPC is a type of CMC and aspectual VPC is a form of TRC. The current study investigated effects of learning literal VPC (i.e., a subtype of CMC) on the acquisition of the prototypical CMC and those of learning aspectual VPC (i.e., a subtype of TRC) on the acquisition of the prototypical TRC.
The participants for the study were divided into two instructional groups: a literal VPC instructional group and an aspectual VPC instructional group. Both groups participated in two lessons and two testing sessions (i.e., a pre-test and a post-test). The pre- and post-tests examined the acquisition of the prototypical CMC and TRC by the participants and two tasks were administered: picture description and English-to-Korean translation. The former tested the participants production of the prototypical CMC and TRC, while the latter examined the participants comprehension of the prototypical CMC and TRC.
Results revealed that learning literal VPC based on the construction grammar framework enhanced the acquisition of the prototypical CMC. The literal VPC group showed greater improvement than the aspectual VPC group in both production and comprehension tasks. As for the acquisition of the prototypical TRC, the aspectual VPC group experienced an enhancement in the acquisition of TRC. Meanwhile, learning literal VPC also facilitated the acquisition of the prototypical TRC, suggesting that CMC and TRC are two instance constructions of one category and that constructions do not exist independently but are connected to one another in a hierarchical network. Improvements in the acquisition of the prototypical TRC were more conspicuous than the learning of the prototypical CMC in both groups.
These findings showed that the construction grammar-based instruction of VPC promotes the acquisition of the linguistically related constructions (i.e., prototypical CMC and TRC), offering pedagogical implications on English education in Korea and teaching and learning VPC in EFL settings.
본 연구는 구문문법에 기반한 구동사의 학습이 한국 고등학교 영어학습자들의 원형의 영어사역이동구문과 영어결과구문의 학습에 미치는 영향을 살펴보았다.
Celce-Murcia와 Larson-Freeman(1999)에 따르면 구동사는 의미적으로 방향이나 장소의 이동을 나타내는 직접구동사와, 상태의 변화를 나타내는 상구동사, 그리고 관용적인 표현을 나타내는 관용구동사로 나눌 수 있다. Goldberg(2015)는 이러한 구동사를 하나의 구문(Construction)으로 간주하고, 형태와 기능상의 자질상속을 바탕으로 직접구동사를 사역이동구문의 한 종류, 상구동사는 결과구문의 한 형태로 정의한다. 따라서 직접구동사나 상구동사의 학습이 각각의 원형구문, 즉, 원형의 사역이동구문과 결과구문의 습득에 미치는 영향을 파악하기 위해 학생들을 두 집단으로 나누었다. 한 그룹에게는 구문문법에 기반하여 직접구동사를 교수하고, 다른 그룹에게는 구문문법에 기반한 상구동사를 교수하였다. 모든 교수 집단은 2차시의 수업과 2번의 평가(사전, 사후)에 참여하였다. 각 평가는 원형의 사역이동구문과 결과구문의 습득을 검사하였으며 학생들은 두 가지의 과업을 수행하였다: 그림 묘사 과업, 문장 해석 과업. 첫 과업은 학생들의 구문 사용을 검사하였고, 두번째 과업은 학생들의 구문 이해를 평가하였다.
실험결과, 구문문법에 기반한 구동사의 학습으로 인한 교수하지 않은 원형의 사역이동구문과 결과구문의 습득과 관련하여 유의미한 현상들이 발견되었다. 첫째, 직접구동사의 학습이 원형의 사역이동구문의 습득을 향상시켰다. 직접구동사 교수그룹은 상구동사 교수그룹보다 원형의 사역이동구문 습득에 더욱 큰 향상을 보였으며 과업의 종류에 관계없이 큰 향상을 보였다. 둘째, 상구동사 교수그룹은 원형의 결과구문 습득에 더욱 큰 향상을 보였다. 상구동사 교수그룹의 학생들은 두 가지 과업 모두에서 유의미한 향상을 보였다. 직접구동사 교수그룹 역시 원형의 결과구문의 습득에 향상을 보였는데 이는 구문이 각각 독립적으로 존재하는 것이 아니고 위계적 그물망안에서 서로 연결되어 있음을 시사한다. 또한, 두 그룹 모두 원형의 결과구문 습득의 향상이 원형의 사역이동구문 습득의 향상보다 더욱 두드러졌다.
이상의 발견에 근거하여, 본 논문은 구문문법에 기반한 구동사의 학습이 언어적 관련도가 깊은 다른 논항구조구문(즉, 원형의 사역이동구문과 결과구문)의 습득에 긍정적인 영향을 미침을 밝히며, 구문문법적 접근이 체계적인 언어의 습득과 더불어 영어의 생산성 향상에 효과적일 수 있다는 가능성을 시사하였다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/175520

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000165548
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share