Publications

Detailed Information

환경 프로젝트 학습의 생애사적 의미 : Evaluating a biographical meaning of environmental project-based learning: through participants' narratives after 10 years
A 프로젝트 참여자의 내러티브 연구

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

전푸름

Advisor
윤순진
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
환경교육 평가환경 프로젝트의미 있는 삶의 경험(SLE)자전적 기억회고적 내러티브environmental education evaluateenvironmental project-based learningsignificant life experiences(SLE)autobiological memoryretrospective narrative
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사범대학 협동과정 환경교육전공, 2021. 2. 윤순진.
Abstract
환경교육 평가는 대부분 환경교육 직후 환경교육의 목표 범주에 따라 측정 도구를 적용하고, 그 결과를 수치로 제시하는 방법을 취하고 있다. 그러나 환경교육 프로그램의 의미는 시간에 따라 변화할 뿐만 아니라, 환경교육의 목표 범주에 한정되지 않는다.
따라서 이 연구는 보다 장기적인 관점, 학습자의 관점에서 환경교육을 평가할 필요가 있다는 문제의식에서 출발하였으며, 환경교육에서 중요시해 왔던 프로젝트 학습에 대한 연구를 수행하였다.
이에 이 연구에서는 10년 전(2011~2013년) 진행되었던 A 프로젝트 참여자의 회고적 내러티브를 통해 환경 프로젝트의 의미와 그 변화를 탐색하였다. 연구 참여자는 A 프로젝트에 3년 모두 참여하였던 3명이며, 자전적 기억 연구 방법론을 적용한 면접을 세 차례 진행하였다.
환경 프로젝트의 의미는 참여한 사람과 그 사람의 삶의 맥락을 따라 형성되었으며, 각각의 참여자 수만큼 다양하게 나타났다. 참여자에 따라, 참여자의 삶의 시기에 따라 다르게 나타났을 뿐만 아니라, 환경 관련 진로를 선택한 참여자들끼리도 명확한 차이가 있었다.
환경 프로젝트 참여 당시 시점에서 평가할 때는 그때 당시 감정과 환경 프로젝트의 의미를 대변할 수 있는 사건을 중심으로, 환경 프로젝트 참여 이후 시점에서 평가할 때는 환경 프로젝트의 의미와 엮인 새로운 경험을 중심으로 내러티브를 구성하는 양상을 보였다.
공통적으로 의미 있다고 평가하였던 것은 환경 프로젝트에서 협력 또는 협력적 문제 해결을 경험하였던 것, 실제 세계와 대면하거나 직접적인 경험을 하였던 것이다. 또한 비구조화된(ill-structured) 문제를 사용하는 환경 프로젝트의 특징이 환경 프로젝트의 의미를 좌우하였다.
Evaluations of environmental education mostly take a method of applying measurement tools according to the categories of environmental education objectives, immediately after environmental education is conducted. And the results of the measurement is presented in only numerical form. However, not only does the meaning of environmental education programs change over time, but also they are not limited to categories of environmental education objectives.
This study began with the awareness of the need to evaluate environmental education on longer-term perspective and on a learners perspective. So the study was conducted on a project learning, which has been mentioned as a important method in environmental education.
Thus, this study explored meanings of environmental project-based learning and their changes through retrospective narratives of the A project participants, which was conducted 10 years ago(2011-2013). The participants in this study are who participated in the A project for all three years. They were interviewed three times by a method that applied the methodology of autobiographical memory research.
Meanings of environmental project-based learning was formed along the context of the participants and their lives, and varied by the number of participants. Not only did they appear differently depending on each participants and their time of life, but also there were clear differences among participants whether they chose to have environmental-related careers or not.
When the participants evaluate the environmental project from a point at the time of the project being conducted, they focused on some events that could represent their emotions and meanings of environmental project-based learning. However, when the participants evaluate them from a point of after the project, they tend to be more focused on a new experiences that correspond to meanings of the environmental project-based learning.
What commonly evaluated as meaningful for them were experiencing cooperative or cooperative problem solving and face-to-face or direct experiencing with the real world. Also, the characteristics of project- based learning using ill-structured problems determined meanings of environmental project-based learning.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/175561

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000166194
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share