Publications

Detailed Information

교원 승진제도에 대한 교사들의 경험이야기: 행동적 의사결정론의 관점에서 : Teachers Story on Teacher Promotion System: In the Perspective of Behavioral Decision Making Theory

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

엄문영

Issue Date
2018-05
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, Vol.18 No.10, pp.713-743
Abstract
본 연구는 교원들이 승진에 대해 갖고 있는 인식과 문제점을 구체적인 사례와 경험 진술을 통해 파악하고, 교사들의 대응과 선택을 행동적 의사결정론 관점과 교직문화에의 영향을 분석하는 것을 주된 목적으로 하고 있다. 행동적 의사결정론의 이론적 틀을 고려하여, 교사 심층면담과 FGI를 통해 살펴본 교사들의 교원 승진제도에 대한 경험은 다음과 같이 분석되었다. 첫째, 승진제도에서 근무성적 평정의 점수 비중에 비해, 관리자가 확인의 편향을 방지할 수 있는 장치가 부족한 구조로 분석되었다. 둘째, 교사들은 승진을 위한 대가로서 경제적 비용과 시간, 다른 성취에 대한 포기 등을 희생하면서도 손실 회피 현상과 매몰비용 효과 때문에 쉽게 승진 경로를 포기하지 못하고 있다. 셋째, 현재의 교원 승진제도는 관리자의 잘못된 프레이밍 효과를 제거하고 견제·보완하는 장치가 현저히 부족하여 긍정적인 교직문화를 창출하지 못하는 원인이 되고 있다. 분석 결과를 바탕으로, 본 연구는 올바른 교원 승진제도로의 정립을 위해 크게 세 가지 정책적 제언을 제시하였다. 첫째, 교사의 승진을 위한 노력 과정에서 발생할 수 있는 폐해를 최소화하기 위해서는 프로스펙스 이론에 근거하여 구조 재설계가 필요하다. 둘째, 관리자의 인지적 편향성을 방지하기 위해 다면적 근무성적 평정 설계로의 전환이 요구된다. 마지막으로, 경력평정, 연수 성적 평정, 가산점 등의 넛지 효과를 유도하기 위해, 교사의 승진 트랙을 수업전문 트랙과 관리전문 트랙으로 이원화하면서 교사 선택권과 자율성을 보장하는 옵트 인(opt-in) 원리 적용을 고려할 필요가 있다.

The main purpose of this study is to analyze teachers choice and experience on the teacher promotion system in terms of a behavioral decision making theory. Furthermore, the promotion system to be rationally accepted is suggested based on teachers thoughts and problems by depth interviews results. Next, this study pointed out that performance rating system has the possibility to let principals cognitive bias executed. Multiple process that can balance between principal perspective and other coworkers evaluation on a teacher is also proposed in this study based on the perspective of behavioral decision making theory. Second, there are some cost and benefit together through teachers pursuing the promotion. For example, it is natural to confront for teachers to pay for high expenditure and to give up for other achievement for themselves considering the loss aversion and sunk cost principles. In order to improve these kinds of problems on teachers promotion system, opt-in strategies should be implemented into teacher promotion system. Second, cognitive bias that managers like a principal produce inappropriately should be prevented by multiple performance rating design. Third, this study also suggests the plan to make the different two tracks in teacher promotion system: one is a teaching professional track and the other is a manager professional track in order to secure teachers choice right and autonomy.
ISSN
1598-2106
URI
https://hdl.handle.net/10371/190616
DOI
https://doi.org/10.22251/jlcci.2018.18.10.713
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share