Publications

Detailed Information

고등교육 보편화와 체제적 복잡화: 고등교육과 평생학습의 화학적 결합 : The Universalization of Higher Education and Its Systemic Complexity: The Chemical Transformation to Higher Lifelong Learning Complex System

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

한숭희; 이은정

Issue Date
2016-02
Publisher
한국방송통신대학교 원격교육연구소
Citation
평생학습사회, Vol.12 No.1, pp.1-31
Abstract
최근 한국의 고등교육정책의 초점은 어떻게 하면 대학공급량을 줄일 수 있을지에 모아지고 있다. 이 논문은 이러한 접근의 근시안 한계를 지적하면서, 한국의 대학은 청년기교육에서는 과다공급일지 모르지만 여전히 지식경제의 계속교육 수요에는 전혀 대처하지 못하고 있는 이중성을 가지고 있음을 설명한다. 첫째, 지난 1990년 이후 유럽에서 나타난 지식경제와 대학팽창 현상을 통해서 대학보편화는 이제 세계적 추세이며, 고등교육 진화의 필연적 단계로 규정한다. 둘째, 그러한 고등교육 수요의 상당 부분은 지식경제를 배경으로 하는 평생학습 수요이며, 대학은 이제 고등교육체제 임과 동시에 평생학습체제를 동시에 껴안은 중층적 복합체로 변화되어 가고 있음을 논증한다. 셋째, 이와 달리 우리나라의 대학은 여전히 청년층 학습자를 중심으로 하는 독점적 순혈주의를 지향하며, 전체적으로 중장년층 학습자 및 계속교육 수요는 대학의 경계 밖에 형성된 고등교육 대안체제, 예컨대 사이버대학 및 학점은행 등에 갇혀 있다. 이 문제는 평생교육단과대학이라는 단기적 타협모형으로 해소되기 어렵다. 결론적으로, 이 논문은 한국에서의 대학 과다공급현상은 청년층 초기교육 부문에서만 나타나는 것으로서, 고등교육 보편화를 형성하는 또 다른 축인 성인계속교육이라는 차원을 간과하고 있음을 설명하고, 그 보완책으로 대학을 고등교육-평생학습이 연결된 포괄적인 고등평생학습복합체제로 발전시켜 나가야 함을 설명한다.
Currently the focus of Koreas higher education policy has been converged on reducing the provision of higher education institutions and the acceptance rates in student numbers. From the viewpoint of the researchers, it is misleading in forcasting the needs as well as forumlating the future stages of higher education in the context of global knowledge competition. The notion that colleges and universities in current Korea are oversupplied is correct only if the dimension of youth initial education is concerned, which counts only those who apply colleges right after finishing upper secondary education, but incorrect if it considers the uprising demands of recurrent and continuing education in the knowledge economy. This paper argues, in this context, three key issues: First, the universalization and universal access to higher education is an inevitable global trend and unreversable in the stage of knowledge economy and learning societies. Second, the universalization is mainly driven by the demand for higher lifelong learning or higher-level continuing education. With both initial and continuing demands, universities are being restructured to meet the multi-level and multi-dimensional functionalities and emerging complexities of sub-systems that embrace the higher education systems and lifelong learning systems at the same time. Third, despite the logical streams, higher education system in Korea is still dominated by the young adults in the ideology, and middle-aged learners and continuing education needs are excluded from the territory, rather re-located outside the territories of universities, caged in a provisional systems like cyber universities and Academic Credit Bank System. In conclusion, this study argues that the higher education system in Korea needs to be re-streered to make the notion of universalization realized with the balance between initial and continuing needs, where a new concept of higher lifelong learning complex system is useful to recapture the newly emerging perspectives beyond a limited scope in this vein.
ISSN
1738-0057
URI
https://hdl.handle.net/10371/191431
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share