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자동차 시장 후발 기업의 경쟁전략: 현대자동차 베트남시장 진출 사례를 중심으로 : Competitive Strategy of Latecomers to the automotive Market: Focusing on the Case of Hyundai Motor Companys Entry Strategy in the Vietnam Market

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Authors

김진광

Advisor
박선현
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
현대자동차탄콩그룹경쟁전략Catch-up 전략글로벌효율전략현지대응전략진입전략라이센싱합작투자
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2023. 2. 박선현.
Abstract
현대차는 글로벌 시장에서 미국, 일본의 완성차 업체와 함께 세계시장을 선도하는 완성차기업으로 성장하였다. 특히 세계시장서 일본의 완성차 업체들과 점유율 격차는 조금씩 줄어들고 있다. 하지만 아세안, 동남아시아 시장에서는 유독 다른 시장과 다르게 일본의 완성차 업체와의 경쟁 열위에서 고전을 면치 못하는 상황이다. 현대차는 2000년대부터 베트남 시장에 진출하였다. 하지만 일본의 완성차 업체들에 크게 밀려 극심한 적자를 기록하고 있었다. 이후 현대차는 베트남 탄콩 그룹(Thanh Cong Group)과 힘을 합쳐 이를 해결하고자 하였다. 탄콩 그룹은 1998년 설립되어 현재 자동차, 부동산, 금융에 걸쳐 다양한 사업을 하고 있는 대기업이다. 탄콩 그룹은 2008년부터 현대차와 전략적 제휴를 진행하며 베트남내에서 현대차 생산에서 판매까지 모든 것을 담당하고 있다. 탄콩 그룹과의 제휴 이후 점유율은 점차 늘게 되었고 2020년에는 베트남내 판매율 1위를 달성하였다. 이는 베트남 시장에서 현대차와 탄콩 그룹의 전략적 제휴가 현대차의 경쟁력을 향상시키는 데 큰 영향을 주었음을 알 수 있다. 본 논문은 현대자동차의 Global Efficiency전략에서 Local Responsiveness 전략으로 전환, 해외시장진입방식에서의 경쟁사들과 차별점 분석을 통해 Next Comer로써 First Mover인 일본기업을 뛰어넘는 Catch-up 전략이 무엇인지를 살펴보고자 한다.
In the Global Market, Hyundai Motor company has grown into a global market-leading finished car company along with car makers in the US and Japan. In particular, the market share gap with Japanese automakers in the world market is gradually narrowing. However, in the ASEAN and South Asian markets, unlike other markets, it is struggling to compete with Japanese automakers. Hyundai Motor entered the Vietnamese market in the 2000s. However, it was heavily outnumbered by Japanese automakers and was recording extreme losses. Hyundai Motor Company tried to solve the problem by joining forces with Vietnams Thanh Cong Group. Thanh Cong Group was established in 1998 and is currently a conglomerate that is doing various businesses across automobiles, real estate, and finance. Since 2008, Thanh Cong Group has been in a strategic partnership with Hyundai Motor Company and is in charge of everything from production to sales of Hyundai Motor Company in Vietnam. After the partnership with Thanh Cong Group, the market share gradually increased, and in 2020, it achieved the No. 1 sales rate in Vietnam. This shows that the strategic alliance between Hyundai Motor Company and Thanh Cong Group in the Vietnamese market had a great impact on improving Hyundai Motor Companys competitiveness. This thesis investigates what the catch-up strategy is to surpass Japanese companies, first mover as next comer, through the transition from Hyundai Motors global efficiency strategy to local responsiveness strategy, as well as an analysis of differences in overseas market entry methods from competitors.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193006

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000176274
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