Publications

Detailed Information

1960-70년대 뉴욕 미술계 노동 운동 연구: AWC와 PASTA를 중심으로 : The Art Labor Movements in 1960-70s New York: on the Art Workers Coalition and the Professional and Administrative Staffs Association of MoMA

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김지원

Advisor
신정훈
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
뉴욕현대미술관AWCPASTA미술노동뉴욕노동조합
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 미술대학 협동과정 미술경영, 2023. 2. 신정훈.
Abstract
This thesis explores the collective labor movement that occurred in the art scene of New York in the 1960s to 1970s. In the 1960s, American society was subjected to blatant ideological censorship by McCarthyism through the Cold War, and anti-war movement was arisen due to the U.S. decision to participate in the Vietnam War, and the human rights movement against black oppression that continued even after the abolition of the Jim Crow Law was widely intensified. During this period, creative artists also voluntarily involved in political and social issues by actively engaging in such movements. In particular, the artists in New York began to intervene as activist in the anti-war protests, black human rights movement, and the spread of New Left cultural progressiveness in the midst of this turmoil. Their participation in activism gradually made New York to be the center of political/social movements and established organized solidarity. Artists organized the Art Workers Coalition (AWC) in 1969 to improve the unequal relationship they experienced within the art-centered system, while also bringing the issues and contestation from anti-war protests, anti-racism, and gender discrimination movement into the museums. As a result, the Museum of Modern Art (MoMA) had become a stage for social and political collective movements and a battlefield for the institutional alternative in art world fighting against the contradictions of the system. The meaning of labor introduced by AWC into the museum was a direct cause of examining the concept and scope of labor by other professionals in the art field. Under this influence, in 1970, employees at the MoMA formed the world's first labor union of museum industry and launched the Professional and Administrative Staff Association (PASTA).
Not only to summarize the impact of their activist practices in New York, this study aims to understand the meaning of labor recognized by the AWC and PASTA, and the labor rights pursued by each group as members of the art world. Comparing the 13 Demands brought by the AWC while leading a conversation with the MoMA and the two strikes of PASTA, which were implemented after its official launch in 1970, it backtracks the traces of the era and geographical significance around movements centered on New York in the 1960s and 1970s.
Researches on AWC, despite the fact that it only lasted three years until its dissolution in 1971, have been actively conducted by many scholars and critics until now. On the other hand, a handful of research has been done on PASTA, which is the first union of the curatorial and administrative staffs of an art museum. Yet, PASTA is still active at the center of the art labor movement. To be sure, the fact that PASTA is the first example of unionization centering amongst art museum employees is worth examination, and it is necessary to explore the position of the MoMA in the genealogy of the labor movement in the turbulent society at the time. Therefore, through this study exploring the historical flows of the collective labor movement in the art world within the American labor movement, it follows the organizational solidarity of art workers and their activities, which set its battlefield at the MoMA. From the 1930s, when the keyword labor first appeared in the art world, to the late 1960s and early 1970s, this research organizes the genealogy of the unionization in art pioneered by the AWC and explores the art historical legacy, which has been passed down by PASTA to the present days.
본 논문은 1960-70년대 미국 뉴욕의 미술계에서 발생한 집단적 노동 운동을 탐구한다. 1960년대 미국 사회는 냉전 시기를 지나며 매카시즘으로 인한 노골적인 사상검열이 자행되었고, 미국의 베트남전 참전 결정으로 인한 반전 운동이 시작되었으며, 짐 크로법(Jim Crow Law) 폐지 이후에도 이어진 흑인 탄압에 대한 인권운동이 강렬하게 진행되고 있었다. 이 시기 창작 미술가들 역시 이러한 운동에 적극적으로 동참하며 자발적인 정치·사회적 참여를 이루었다. 특히 뉴욕 미술가들은 이러한 혼란 속 반전 시위와 흑인 인권운동, 신좌파 문화 진보주의 확산 시기의 행동가로서 적극적으로 개입하기 시작했으며, 이러한 행동주의적 참여는 점차 뉴욕을 정치·사회운동의 중심으로 만들며 조직적인 연대를 구축했다. 미술가들은 미술관 중심의 제도 안에서 경험하는 불평등한 관계를 개선하고자 1969년 미술노동자연합(Art Workers Coalition; 이하 AWC)를 조직하였고, 미술인 권리 신장 운동과 함께 반전 시위, 인종차별과 성차별에 반대하는 저항운동을 미술관 내부로 끌어들였다. 이로 인해 뉴욕 현대미술관(Museum of Modern Art, New York)은 사회·정치적 집단 운동의 무대이자 미술 제도의 모순을 포착하고 대안적 제도 마련을 위해 투쟁하는 미술계의 격전지가 되었다. AWC가 미술관 내부로 유입시킨 노동의 의미는 창작 미술가 외에도 미술관계자들의 노동 개념과 범위를 고찰하게 한 직접적인 원인이 되었다. 이러한 영향 아래 1971년 뉴욕현대미술관의 큐레이터 및 행정직 근로 노동자들은 세계 최초로 미술관 노동조합을 구성하고 뉴욕 현대미술관 전문행정직원협회 (Professional and Administrative STaff Association of the Museum of Modern Art; 이하 PASTA)를 출범시켰다.
본 연구는 1960년대 말 뉴욕 AWC의 행동주의적 실천으로부터 받은 영향을 정리하는 것을 넘어, AWC와 PASTA가 인식한 노동의 의미, 그리고 미술계 구성원으로서 각 집단이 추구한 노동 권리를 이해하고자 한다. 1970년 현대미술관과의 대화를 주도하며 제시한 AWC의 13가지 요구와, 1971년과 1973년 두 차례 진행된 PASTA의 세부 파업 요구 사항을 살펴본다. 이를 통해 당시의 미술가와 미술관 노동자들이 각각의 조직적인 노동 운동을 전개하며 뉴욕 현대미술관을 시위의 무대이자 투쟁의 대상으로 위치시킨 배경을 탐구한다.
3년의 짧은 활동 기간을 끝으로 1971년에 해산하기까지, AWC에 관한 연구는 당시 비평가들부터 현재까지 많은 석학에 의해 활발하게 진행되고 있다. 반면, 최초의 미술관 노조이자 현재까지 미술계 노동 운동의 중심에서 활동 중인 PASTA에 관한 연구는 거의 이루어지지 않고 있다. 분명한 것은, PASTA가 미술관 큐레이터와 행정직원들을 중심으로 설립된 세계 최초의 미술관 노동조합이라는 사실 만으로도 미술사적 맥락 안에서 살펴볼 만한 가치가 충분하며, 당시 격변하는 사회 속에서 뉴욕이라는 시대 지리적 역할이 노동 운동의 계보 안에서 어떻게 작용했는지 탐구할 필요가 있다. 이에 따라 본 연구를 통해 미국 노동 운동의 역사 속에서 미술계 집단적 노동 운동이 전개된 역사적 흐름을 톺아보고, 미술계의 조직적인 노동자 연대와 현대미술관을 중심으로 발생한 그들의 활동을 쫓는다. 미술계 내 처음으로 노동이라는 키워드가 등장했던 1930년대를 거쳐 1960년대 말부터 1970년대 초에 이르기까지 AWC를 필두로 노동 운동이 전개된 계보를 정리하고 PASTA가 남긴 미술사적 유산을 탐구한다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193650

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000176748
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share