Publications

Detailed Information

공중 보건 위기 대응을 위한 감염병 역학조사 도상훈련의 효과성 평가 : Evaluating the Effectiveness of Infectious Disease Tabletop Exercise for Public Health Emergencies

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김지연

Advisor
황승식
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
도상훈련교육효과성평가역학조사공중 보건 위기 대응플랫폼감염병 재난
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 보건대학원 보건학과(보건학전공), 2023. 2. 황승식.
Abstract
목적 : 본 연구의 목적은 공중 보건 위기 대응을 위한 도상훈련을 개발하고 그 효과성을 평가하는 것이다.

연구 방법 : 도상훈련의 시나리오는 역학조사 및 방역조치를 훈련하기 위한 목적으로 개발되었다. 개발된 도상훈련은 보건대학원 재학생 및 졸업(수료)자 56명을 대상으로 한국 생물감시체계 플랫폼을 통해 진행되었다. 도상훈련의 효과성은 Kirkpatrick의 교육 효과성 평가모델을 기반으로 반응, 학습, 행동을 측정하여 평가했다. 반응과 행동은 도상훈련 직후에 측정했으며, 학습은 사전평가와 사후평가로 두 차례에 걸쳐 측정했다. 수집된 평가 자료를 이용하여 기술통계 및 대응표본 t 검정을 활용해 사전과 사후의 평균을 비교했다. 추가적으로 설문 문항의 민감도 분석을 진행했으며, Cronbachs α를 확인해 신뢰도 분석을 시행했다.

연구 결과 : 개발한 도상훈련은 반응, 학습, 행동의 측면에서 모두 효과적이었고, 도상훈련 전보다 연구참여자의 지식 및 태도를 상승시키는 것을 확인했다. 민감도 분석 결과, 개인적요인에 따라 교육효과성에는 유의한 차이가 없었다. 신뢰도 검증을 통해 설문 문항의 내적 타당도를 확인했다.

결론 : 본 연구는 효과적인 감염병 대응 도상훈련을 개발했다는 점과 도상훈련의 효과를 체계적으로 검증했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구를 활용하여 향후 역학조사관 교육의 개선 및 효과성 평가의 타당성을 확보할 수 있다.
Objective: The purpose of this research is to develop a tabletop exercise in response to a public health crisis and to evaluate the effectiveness thereof.

Methods: The scenario of the tabletop exercise was developed to train for contact tracing and disease prevention measures. The tabletop exercise was executed to 56 public health graduate students and alumni through the Biosurveillance Integration Platform. The effectiveness of the tabletop exercise was evaluated by measuring reaction, learning, and behavior based on Kirkpatrick's educational effectiveness evaluation model. The reaction and behavior was measured right after the tabletop exercise and learning was evaluated over two times with a pre- and post-evaluation. With the collected evaluation material, the educational effectiveness was evaluated by using technological statistics and paired t-test. Furthermore, self-efficacy, career plan, and educational motive, which are individual factors that influence educational effectiveness, were measured for an analysis of the sensitivity of the measurement tool. Reliability analysis was practiced by confirming Cronbachs α.

Results: The developed tabletop exercise was effective in terms of reaction and behavior, and it was confirmed that the tabletop exercise enhanced learning of the research participants. The result of the sensitivity analysis shows that there is no significant difference in educational effectiveness according to individual factors. Through reliability analysis, the internal validity of survey questions was confirmed.

Conclusions: This research is significant in terms of the development of an effective tabletop exercise in response to an infection disease and the systematic verification of the effect of said tabletop exercise. Using this research, the development of a tabletop exercise and the validity of effectiveness can be secured in the future.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193727

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000175692
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share