Publications

Detailed Information

교사 자율성의 학업성취도 제고 효과 분석 : Analysis of the moderating effect of teacher autonomy on academic achievement
교장의 변혁적 리더십과 민주적 학교문화를 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

조민영

Advisor
정동욱
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
교사 자율성학업성취도교장의 변혁적 리더십민주적 학교문화조절효과이원고정효과
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 교육학과(교육행정전공), 2023. 2. 정동욱.
Abstract
본 연구는 교장의 변혁적 리더십과 민주적 학교문화에 따라 교사 자율성의 교육적 효과가 달라진다는 점을 바탕으로, 교사 자율성의 학업성취도 제고 효과에 대한 교장의 변혁적 리더십과 민주적 학교문화의 조절효과를 분석하였다. 독립변수는 교사의 자율성이며, 조절변수는 교장의 변혁적 리더십과 민주적 학교문화이고 최종 산출물은 학생의 학업성취도로 설정했다. 이를 위해 부산교육종단연구(BELS) 4, 5, 6차 중학교급 자료를 활용해 분석했으며, 최종 분석대상은 총 2,126명이다. 이때 개인의 고유한 특성과 시간의 이질성을 통제하기 위해 이원고정효과모형을 사용하였다.
먼저 연도 및 학교 특성에 따른 교사 자율성의 평균적 차이를 기술통계 수준에서 살펴보고, 관심변수인 교장의 변혁적 리더십과 민주적 학교문화에 따라 교사 자율성에 평균적 차이가 있는지를 검정하였다. 다음으로 교사 자율성이 학생의 학업성취도에 미치는 영향을 확인하고, 교사 자율성의 영향이 교장의 변혁적 리더십과 민주적 학교문화에 따라 달라지는지 확인하였다.
이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 연도에 따라 교사 자율성은 소폭 증가하였으나 그 변화량이 매우 적었고, 학교 특성에 따라 교사 자율성에 차이가 나타났다. 이는 교사 자율성에 영향을 미치는 학교 특성 요인이 존재하며, 교사 자율성의 효과성 분석에 있어서 이러한 요인을 고려할 필요성을 제기한다. 둘째, 교사 자율성은 학생의 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치며, 영역별(교육과정, 학교운영, 예산) 자율성 또한 학생 학업성취에 정적 효과가 있음을 확인하였다. 셋째, 교장이 변혁적 리더십을 발휘하는 학교일수록 교사 자율성의 학업성취도 제고 효과가 높아지며, 민주적 학교문화 수준이 높을수록 교사 자율성의 학업성취도 제고 효과가 배가되었다. 영역별 교사 자율성을 추가 분석한 결과 교장의 변혁적 리더십은 교육과정, 예산 자율성 영역의 학업성취도 제고 효과를 높여주었고, 민주적 학교문화는 교육과정, 학교운영, 예산 자율성의 학업성취도 제고 효과를 배가시키는 효과가 있었다.
본 연구는 주요 학교 요인으로서 교장의 변혁적 리더십과 민주적 학교문화가 교사 자율성의 효과에 긍정적 영향을 미치고 있음을 확인했다. 이를 바탕으로 학교 특성으로서 교장의 변혁적 리더십과 민주적 학교문화의 학교 여건 마련이 필요함을 논의하고, 교사 자율성 확대의 정책적 시사점과 학술적 시사점을 제언하였다.
Based on the fact that the educational effect of teacher autonomy differs depending on the principal's transformative leadership and democratic school culture, this study analyzes the moderating effect of the principal's transformative leadership and democratic school culture on the academic achievement enhancement effect of teacher autonomy. The independent variable is the teacher's autonomy, the moderating variable is the principal's transformative leadership and democratic school culture, and the final output is the student's academic achievement. To this end, the Busan Education Longitudinal Study (BELS) 4th, 5th, and 6th middle school level data were used for analysis, and a total of 2,126 students were finally analyzed. At this time, a two-way fixed-effects model was used to control the heterogeneity of the individual's unique characteristics and time.
First, the average difference in teacher autonomy according to year and school characteristics was examined at the level of descriptive statistics, and whether there was an average difference in school average academic achievement and teacher autonomy according to the variables of interest, the principal's transformative leadership and democratic school culture, was tested. Next, the effect of teacher autonomy on students' academic achievement was confirmed, and whether the effect of teacher autonomy varies depending on the principal's transformative leadership and democratic school culture.
The results of this study are as follows. First, teacher autonomy increased slightly by year, but the amount of change was very small, and there were differences in teacher autonomy according to school characteristics. This suggests that there are school-specific factors that affect teacher autonomy, and the need to consider these factors in analyzing the effectiveness of teacher autonomy. Second, it was confirmed that teacher autonomy has a positive effect on students' academic achievement, and autonomy by area (curriculum, school management, budget) also has an effect on student academic achievement. Third, in schools where the principal exerts transformative leadership, the effect of improving teacher autonomy and academic achievement increases, and the higher the level of democratic school culture, the higher the effect of teacher autonomy and academic achievement. As a result of additional analysis of teacher autonomy by area, the principal's transformative leadership increased the effect of improving academic achievement in the areas of curriculum and budget autonomy, and the democratic school culture increased the effect of improving academic achievement in curriculum, school management, and budget autonomy.
This study confirmed that the principal's transformative leadership and democratic school culture as major school factors had a positive effect on the effect of teacher autonomy. Based on this, we discussed school characteristics and teacher autonomy, the effect of autonomy by area, the principal's transformative leadership and the preparation of school conditions for a democratic school culture, and policy implications related to expanding teacher autonomy and academic implications for continuing the discussion on teacher autonomy proposed together.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193802

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000176990
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share