Publications

Detailed Information

정치의 역설과 니체의 연극적 시민성 : The Paradox of Politics and Nietzsches Theatrical Citizenship

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

임익현

Advisor
김주형
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
니체정치의 역설연극적 시민성행위자와 관찰자인간과 시민비극성과 희망
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사회과학대학 정치외교학부(정치학전공), 2023. 2. 김주형.
Abstract
이 논문은 니체에게서 나타나는 독특한 시민성의 관념을 연극적 시민성으로 재구성하며, 이러한 관념은 특히 정치의 역설이라는 근본적인 정치적 문제에 대한 니체의 고유한 대응이라고 주장한다. 정치의 역설이란, 좋은 시민들을 형성해내기 위해서는 좋은 법이 필요하지만 좋은 법을 형성해내기 위해서는 다시 좋은 시민들이 필요한 악순환의 상태를 가리킨다. 니체는 진리도 폭력도 아닌 오직 시민들 자신만이 정치의 참된 토대가 될 수 있다고 여기기 때문에 이러한 역설을 마주한다. 그렇다면 정치의 역설에 대한 대응으로서의 니체적 시민성은, 정치라는 무대 혹은 극장 안과 밖에서 시민들이 갖는 세 차원의 정체성과 역할로 구성된다는 점에서 연극적 시민성으로 규정된다. 여기에는 첫째, 극장 안에서 정치라는 무대에 적극적으로 뛰어들어 창조적이고 구성적인 역할을 수행하는 행위자/배우(actor)로서의 시민이 있다. 둘째, 마찬가지로 극장 안에 존재하지만 무대 바깥의 객석에서 주로 비판적이고 해체적인 역할을 수행하는 관찰자/관객(spectator) 혹은 비판자/비평가(critic)로서의 시민이 있다. 마지막으로, 극장으로부터 잠시 벗어나 자기돌봄의 작업을 수행하며 좋은 시민이 될 준비를 하는 자유정신이 있다.
이 논문은 니체적 시민성을 재구성하기 위한 서사로서, 특히 니체가 인간과 시민이라는 두 존재방식으로부터 각각 포착하는 비극성과 그것들에 대해 갖는 희망에 주목한다. 진리나 폭력과 달리, 니체의 연극적 시민성은 정치의 역설이라는 문제를 정치 외적인 수단을 통하여 전적으로 해소해 버리려는 시도가 아니며, 이러한 한계는 오히려 그가 정치에 대한 희망을 여전히 잃지 않고 있음을 보여 준다.
이처럼 정치사상의 역사 속에서 나타났던 시민성의 대안적 관념을 복원하고 재구성하는 작업은, 한편으로 정치의 역설과 같은 근본적인 정치적 문제에 관해 현재의 특수한 맥락을 뛰어 넘는 근원적인 통찰들을 제공해 준다. 다른 한편으로, 이러한 작업은 시민성에 대한 기존의 지배적인 관념들을 보완하고 극복하기 위해 필요한 상상들을 제공해 준다.
This thesis aims to explore Nietzsches unique conception of citizenship, which I argue is his response to the fundamental paradox of politics. The paradox of politics refers to a conundrum of which comes first―good citizens or good law? Nietzsche confronts this vicious circle of chicken-and-egg by asserting that neither truth nor violence, but only citizens themselves are the true foundation of politics. In response to the paradox of politics, Nietzsche propounds the idea of theatrical citizenship, which encompasses various civic identities and roles within and outside the political stage or arena. These includes, first, the actor-citizen, who creates and legislates; second, the spectator- or critic-citizen, who judges and disillusions; and, third, the free spirits, who care for their own souls and prepare themselves to become good citizens.
To reconstruct Nietzschean citizenship, this thesis adopts the narrative of tragedy and hope that Nietzsche finds in two distinct modes of human existence―the man and the citizen. Nietzsches theatrical citizenship does not attempt to ultimately resolve the paradox of politics through any extrapolitical means, such as truth or violence; ironically, this implies that Nietzsche still maintains hope for politics.
This attempt to revisit and revive an alternative conception of citizenship found in the history of political thought will, on the one hand, provide insights into a perennial political problem beyond specific contemporary contexts. On the other hand, it will suggest ways to complement or overcome todays dominant understandings of citizenship.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193973

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000176445
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share