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소비자의 저탄소 인증 축산물 제품 구매 인식에 관한 연구 : A Study on Consumers Purchasing Behavior Toward Low Carbon Beef Certification Applicate Products

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Authors

김동하

Advisor
이기원
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
저탄소 인증 축산물저메탄 사료
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 농업생명과학대학 푸드테크학과, 2023. 8. 이기원.
Abstract
글로벌 주요 투자자들의 투자 의사결정에서 지속가능성은 이미 중요한 요소로 자리잡고 있다. 이에 정부는 2021년 2050 농식품 탄소중립 추진전략을 통해 목표 및 세부추진계획을 발표하였다. 주요내용은 저메탄 사료 급여, 축산 생산성 향상 및 가축 분뇨처리 개선이며 이를 통해 지속 가능한 축산으로의 전환을 장려하고 지원하고자 한다.
이를 배경으로 본 연구는 저탄소 인증제도가 도입되고 저탄소 인증 축산물이 소비자의 인식과 구매, 기호에 미치는 상관관계를 분석해보고자 한다. 저탄소 인증 축산물에 대한 인지도와 선호도, 구매이유 및 구매동기, 구매 시 장애 요소, 그리고 축산물 제품 선택 시 중요하게 생각하는 고려 요소 및 선택속성, 구매 시 브랜드의 역할, 가격의 역할, 선호하는 유통 채널 및 유통의 역할, 중요하게 생각하는 정보원천과 역할 등의 조사를 통해 저탄소 인증 축산물과 소비자의 상관관계에 대해 실증 분석을 진행하였다. 연구결과, 저탄소 인증 축산물의 여러 선택 속성들이 소비자의 구매행동에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 정부나 공공기관에서 저탄소 인증 제도 도입, 관련 정책 확대 및 소비자 인지도 제고로 이어진다면 향후 저탄소 인증 축산물의 판매 증대 및 참여 축산농가 확대로 이어질 수 있음을 시사한다.
Sustainability has already become an important factor in the investment decisions of major global investors. In 2021, the Korea government announced goals and detailed implementation plans through the '2050 Carbon Neutral Strategy of the Republic of Korea'. The main contents are low-methane feeding, improved livestock productivity to encourage and support the transition to sustainable livestock farming. Based on this, the study aims to analyze the relationship between the low carbon certification system and consumers' perceptions, purchases, and preferences of low carbon certified livestock products. An empirical analysis of the relationship between low carbon certified livestock products and consumers was conducted by investigating their awareness and preference for low carbon certified livestock products, reasons and motivations for purchasing, barriers to purchasing, important considerations and selection attributes for selecting livestock products, the role of brand in purchasing, the role of price, preferred distribution channels. The results show that various choice attributes of low carbon certified livestock products have a significant impact on consumers' purchasing behavior, suggesting that if the government introduce low carbon certification systems, expand related policies, and raise consumer awareness, it may lead to increased sales of low carbon certified livestock products and expansion of participating livestock industry in the future.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/196156

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000179414
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