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SWOT-AHP를 통한 소비자 중심의 건강정보 제공 방안 연구 : A Study on Consumer-Centric Health Information Provision Strategy Using SWOT-AHP -Focusing on the National Health Information Portal-
국가건강정보포털 중심으로

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Authors

백재은

Advisor
조비룡
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
인터넷 건강정보소비자 건강정보건강정보 웹사이트 평가SWOT-AHP발전전략
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 의과대학 휴먼시스템의학과, 2023. 8. 조비룡.
Abstract
우리나라 국민의 약 70%는 인터넷을 통하여 건강 및 의료정보를
획득한다. 건강정보 제공자들은 정보 소비자인 국민들의 정보
탐색유형에 맞게 건강정보를 적절히 소비하고 활용할 수 있도록
도움으로써 국민의 건강증진에 기여할 수 있다. 그러나, 건강정보
웹사이트를 평가하는 기존의 도구들은 한계가 있다. 일률적인 도구로
평가하는데 그칠 뿐, 평가결과를 활용하여 소비자 중심의 건강정보
제공에 대한 전략적 제안은 부족하다. 소비자가 만족하는 건강정보의
품질요인이 무엇인지 확인하는 것을 넘어서서 대안이 필요하다.
SWOT-AHP는 건강정보 웹사이트 내부와 외부의 환경요인을 모두
고려하여 평가하고, 품질요인의 우선순위와 가중치에 따른 전략을
마련할 수 있다. 소비자 건강정보 선행연구를 검토하고, 대한민국에서
조직차원의 건강정보를 제공하는 국가건강정보포털의 SWOT분석
후 건강정보 웹사이트 관련 분야 전문가 15인을 대상으로 AHP 분석을
하였다. 분석결과, 최상의 발전전략은 SO(강점-기회)전략이며,
근거기반의 신뢰있는 건강정보(S1), 국민의 정보활용도 증가(O1),
소비자를 고려한 콘텐츠 생산(S2)이 우선 순위를 차지하였다. 또한,
전체요인에서 높은 가중치가 있는 국민의 웹사이트 인지도 부족(W1),
개별화된 건강정보 제공요구(T4)에 대한 대응전략을 포함하여 최적의
전략을 모색하였다. 이에, 웹사이트 설명게시, 상담창구 개설,
검색엔진최적화, OPEN API활용을 구체적인 대안으로 제시한다.
일률화된 평가도구에 의해 건강정보 웹사이트를 평가하는 것을 넘어서
인터넷의 유동적이고 복합적인 특성에 따라, 시대의 흐름과 환경에
영향을 받는 건강정보 웹사이트를 평가하는 새로운 방법이 필요하며,
소비자와 제공자의 평가에 따른 우선순위 전략마련은 중요하다.
About 70% of Koreans access health and medical information through the
Internet. Health information providers can contribute to improving the health of
the public by helping people consume and utilize health information
appropriately according to their information seeking style. However, existing
tools for evaluating health information websites have limitations. They are
limited to evaluating one-size-fits-all tools and lack strategic suggestions for
providing consumer-centered health information. There is a need for
alternatives that go beyond identifying the quality factors of health information
that satisfy consumers. A SWOT-AHP evaluates both internal and external
environmental factors of a health information website, which provides strategies
based on the prioritization and weighting of quality factors. This study examines
after a comprehensive review of prior research of consumer health information,
a SWOT analysis was conducted on the "National Health Information Portal," a
platform that offers organizational health information, and conducted AHP
survey with 15 experts specializing in the field of health information websites.
The analysis findings indicate that the most effective development strategy is
the SO (Strengths-Opportunities) strategy, with a focus on prioritizing
evidence-based and trustworthy health information (S1), increasing the
utilization of information by the public (O1), and producing consumer centered content (S2). Furthermore, the optimal strategy involves addressing
two key factors that were assigned high weights across all factors: the lack of
public awareness of the website (W1) and the demand for personal health
records (T4), which had a high weight in the overall factors. Based on these
findings, specific alternatives are proposed, including posting website
descriptions, opening consultation centers, optimizing search engines, and using
OPEN API as specific alternatives. Beyond evaluating health information
websites with a uniform evaluation tool, it is necessary to evaluate health
information websites that are affected by the flow of time and environment
according to the fluid and complex nature of the Internet, and it is important to
prepare priority strategies according to the evaluation of consumers and
providers.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/197177

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000178434
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