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행정정보 공동이용 사례연구 : A Case Study on the Joint use of Administrative Information : Focusing on Airport Parking Fee Immediate Reduction Service
공항 주차요금 즉시감면 서비스를 중심으로

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Authors

김혁

Advisor
최종원
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
행정정보 공동이용즉시감면 서비스오픈 API공공기관
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 행정대학원 공기업정책학과, 2023. 8. 최종원.
Abstract
행정정보 공동이용 서비스는 국민들이 각종 민원 신청시 필요한 구비서류를 제출하지 않아도, 담당자가 행정정보 공동이용 전산망으로 정보를 조회 및 확인하여 업무를 처리하는 서비스이다. 최근 국민들이 행정서비스에 대한 기대 수준이 높아지면서 이와 같은 서비스의 필요성이 더욱 강조되고 있다.

행정정보 공동이용과 관련된 선행 연구는 주로 2009년~2015년 사이에 수행되었고, 행정정보 공동이용 정책의 큰 전환점이었던 2016년 범정부 차원의 행정정보 공동이용 정보유통허브 구축단계 이후로 진행된 연구내용은 찾아보기 어려웠다. 또한 2017년 시범운영 후 2018년부터 도입된 공공시설 즉시감면 서비스와 관련된 연구도 거의 없었으며, 관련 언론보도에서는 즉시감면 건수만 측정하여 성과로 나타내고 있었다.

본 연구는 먼저 공항 주차요금 즉시감면 서비스 도입이 주차장 운영성과에 미친 영향을 조사하고자 고객만족도, 업무 효율성, 이용자 편익 등 3가지 종속변수와 서비스 도입 전과 후를 독립변수로 설정하여 단순회귀분석을 수행하였다. 또한 관련 이론과 행정정보 공동이용 요인에 대한 선행연구 및 문헌자료, 언론보도 자료 검토 및 관련자 인터뷰를 통해 즉시감면 서비스 활성화의 요인을 분석 검증하였다. 그리고 즉시감면 서비스가 확대될 수 있는 분야로 판단된 다자녀가구 차량 감면, 고속도로 통행료 감면 분야의 필요한 활성화 요인도 검토하였다.

2016년부터 2021년까지 총 3개년 동안 공항 즉시감면 서비스 도입 전과 후의 주차장 운영성과를 분석한 결과, 즉시감면 서비스 도입으로 고객만족도가 향상되었으며, 업무 효율성도 향상되었고, 이용자 편익도 증가한 것으로 분석되었다.

즉시감면 서비스의 활성화 요인 검증 결과 첫째, 법 혹은 규제와 관련된 사항이 영향을 미친다는 점이 확인되었다. 전자정부법, 자동차관리법 등에 행정정보 공동이용 정보목록, 이용 권한, 개인정보 보호 등에 대한 내용이 규정되어 있어 관련기관의 협의와 참여가 가능하였다.

둘째, 관계기관 실무자의 적극적인 의지가 필요하다는 점이다. 한국공항공사는 초기 행정안전부와의 협의 과정에서 GPKI 사용, 현장 감면 절차의 복잡성, 보안 솔루션 구입 예산 소요 등으로 행정정보 공동이용 시스템 연동 추진을 중단하였다. 하지만 이후 한국환경공단과의 협약을 통해 저공해차 즉시감면 서비스를 도입하였고, 경차 즉시감면 추진을 위해 교통안전공단을 방문 협의하였으며, 주차관리 부서에서 직접 주차관리 시스템 프로그램 개발용역을 설계하고 수의계약까지 체결하는 등 적극적으로 업무를 추진하였다.

셋째, 공공기관은 행정기관과 달리 행정정보 공동이용에 있어 재정적 요인을 중시한다는 선행연구의 결과가 확인되었다. 한국공항공사는 즉시감면 서비스 도입으로 공항 주차장 수익이 감소될 것이 예상되었음에도 즉시감면 서비스를 도입하였던 이유는 주차장 무인화를 통한 인건비 절감이라는 간접적인 수익이 보장되었기 때문이었다.

넷째, 정보제공기관과 정보이용기관 사이에 충실한 총괄조정기관의 역할이 중요하다는 점이 확인되었다. 즉시감면 서비스를 확대하기 위해 행정안전부는 국토교통부와 지속적인 협의를 통해 상호 신뢰관계를 형성하여 자동차 등록번호 정보를 공동 이용할 수 있게 하였으며, 한국환경공단, 보건복지부, 국가보훈처와의 협의를 통해 저공해차 정보, 장애인 차량 정보, 국가유공자 차량 정보가 차례로 공동이용 될 수 있게 하여 즉시감면 서비스 활성화에 도움을 주었다.

다자녀가구 차량 감면 부분에 있어서 필요한 활성화 요인은 자녀가구 정책의 총괄부서인 보건복지부의 적극적인 역할과 관련 법령의 보완을 통해 행정정보 공동이용의 근거가 필요하는 점이 확인되었으며, 고속도로 통행료 부분에서는 하이패스 기반의 통행료 징수체계가 무너진다는 우려로 인한 내부 저항을 최소화하고, 적정한 통행료 체납 관리 방안을 수립하여 수익성이 확보될 수 있도록 하는 방안이 필요하다고 판단되었다.
This service is a shared government information system that allows officials to process administrative tasks by retrieving and verifying information through a network without requiring citizens to submit various documents when applying for permits and other civil services. As a result of increased expectations from citizens for better administrative services, and greater demand and integration of administrative information, the need for this service has become increasingly important.

Research related to the shared use of administrative information has been primarily conducted between 2009 and 2015, with few studies conducted after the "Government-wide Information Sharing Information Distribution Hub" was established as a major turning point in shared administrative information policy in 2016. There also appears to be a lack of research on the immediate reduction of public facilities, which was introduced in 2018 after a pilot operation in 2017. Even in related media coverage, the effects of the immediate reduction service were simply measured by the number of immediate reductions, rather than a more comprehensive assessment of its performance.

This study first measured the operational performance of airport parking before and after introducing the immediate reduction service for parking fees, in order to determine what impact the service had. The operational performance was measured by three dependent variables: customer satisfaction, operational efficiency, and user convenience, with the introduction of the service as the independent variable, and simple regression analysis was used. In addition, we reviewed previous research and literature on the factors that encourage shared use of administrative information, as well as media coverage, and identified ten key factors related to the activation of shared use of administrative information. We used this to empirically analyze and verify the causes of the activation of the immediate reduction service. Furthermore, we examined the necessary activation factors for the expansion of the immediate reduction service, such as vehicle reductions for families with multiple children and toll reductions for highways.

According to an analysis of the operational performance of airport parking before and after the introduction of the immediate reduction service over a period of three years (2016-2021), the introduction of the service was found to have a positive impact on improving customer satisfaction, enhancing operational efficiency, and increasing user convenience.

The verification of the activation factors of the immediate reduction service found that the first factor was related to laws or regulations. It was confirmed that the "Electronic Government Act" and the "Automobile Management Act" regulated the list of shared administrative information, access rights, and personal information protection, making it possible for related agencies to cooperate and participate.

The second factor was the need for active will of practitioners in related agencies. The Ministry of Public Administration and Security and the Korea Airports Corporation were able to alleviate resistance from related agencies and within the organization by actively promoting the shared use of administrative information with a positive will of practitioners.

The third factor was that public institutions place more emphasis on financial factors in shared use of administrative information compared to administrative institutions, as confirmed by previous research. Despite the expected decrease in airport parking revenue by introducing the immediate reduction service, the reason why Korea Airports Corporation introduced the service was because indirect profits were guaranteed through labor cost savings by automating parking facilities.

The fourth factor was the importance of a faithful coordinating agency between information providers and users. In the expansion of the immediate reduction service, the Ministry of Public Administration and Security established a mutually trusting relationship with the Ministry of Land, Infrastructure and Transport through continuous consultation, allowing for the shared use of car registration number information. In addition, through consultations with the Korea Environment Corporation, the Ministry of Health and Welfare, and the Ministry of Patriots and Veterans Affairs, information on low-emission vehicles, vehicles for the disabled, and vehicles for national merit were successively shared, contributing to the activation of the immediate reduction service.

In order to activate the reduction of vehicle taxes for multi-child households, it is necessary to have the active involvement of the Ministry of Health and Welfare, the overall department in charge of the multi-child household policy, and to supplement related laws and regulations in order to establish the basis for shared use of administrative information. In addition, to minimize internal resistance due to concerns that the highway toll collection system based on the Hi-Pass system may collapse, it is necessary to establish a proper management plan for toll arrears and secure profitability.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/197434

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000178642
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