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자기주도학습 강화를 위한 공무원 E-Learning 활성화 방안
Activating e-Learning for effective officials' self-directed learning: challenges and future directions

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Authors
이성흠
Issue Date
2006-06
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 44 No. 2, pp. 51-80
Keywords
지식기반사회자기주도학습E-Learning교수설계코스웨어Knowledge-Based SocietySelf-Directed LearningInstructional Designcourseware
Abstract
지식기반사회에서 변화와 개혁에 필요한 역량개발을 위하여 공무원교육·훈련은 공급자 중심이 아닌 수요자 중심으로 모형과 전략이 수정되면서 공무원 e-Learning의 확대 도입이 적극 추진되고 있다. 이 연구는 자기주도학습 강화를 위한 공무원 e-Learning 활성화 방안을 탐색하기 위한 기초연구로서 공무원 e-Learning 현황과 성공적인 정착에 필요한 당면과제와 해결방안을 탐색하고자함이 목적이다. 연구방법은 문헌연구와 공무원 e-Learning 기관이 온라인에서 제공하는 자료를 사용하여 교수설계의 단계별 영역-분석, 설계, 개발, 실행, 평가-을 분석틀로 하여 공무원 e-Learning 체제를 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 공무원 e-Learning 현황은 교육기관의 특성, 기반시설의 확충 정도, e-Learning 운영 인력구성 등에 따라서 다양하게 나타나고 있다. 공무원 e-Learning을 위한 당면과제는 코스웨어 설계·개발을 위한 전문인력 확충, 전문가에 의한 e-Learning 운영, 효과적인 평가체제 개발과 평가결과의 적절한 활용 등으로 종합된다. 그리고 공무원 e-Learning 활성화 방안으로는 정책측면에서 공무원 e-Learning 관련 제도와 법령의 정비, 개발측면에서 e-Learning 기반시설 확충과 양질의 코스웨어 개발과 활용, 운영측면에서 e-Learning에 대한 인식변화와 운영을 위한 전문인력의 확보 등으로 요약할 수 있다. 이 연구에서 요약된 공무원 e-Learning의 당면과제를 해결하고 제안된 활성화 방안이 실천된다면, 공무원 e-Learning은 가상공간에서 지식기반사회의 패러다임 변화에 능동적으로 대처하고, 행정현장에서 시·공간을 초월하여 개별학습자의 요구에 기초한 학습자중심의 자기주도 학습이 가능하게 하며, 공직사회의 업무수행과 정책집행에 필요한 공무원 역량개발에 공헌할 수 있을 것으로 기대된다. In the knowledge-based society, the methods of teaching/learning are undergoing widespread reform in the school/corporate setting. One of them is to focus on utilization of e-learning system with information and communication technologies(ICTs). The purposes of the present study were to explore the current status of e-learning systems in officials training of public training agencies, to summarize challenges to solve for activating e-learning for officials' self-directed learning, and to command future directions of e-learning in public training institutes. Based upon a literature review and analysis of documents for e-learning systems in public training institutes, four challenging agendas for e-learning to solve were identified as follows: (1) development of an officials' competency model for designing proper e-learning coursewares, (2) recruitment and placement of the professional staff in the field of ICTs, (3) implementation of e-learning coursewares by professional tutors/facilitators, and (4) effective management of e-learning evaluation systems and proper use of evaluation results. Planning for activating officials' e-learning systems can be summarized as the following three aspects: (1) policy: the (re)establishment of systems and laws/ordinances on officials' e-learning; (2) development: infrastructure installment for e-learning systems and development/utilization of qualified coursewares for e-learning, and (3) management: building a sustainable e-learning culture and recruitment of the professional staff in the ICT fields. With answering challenges in the e-learning system, officials' e-learning systems in public training institutes can contribute to developing officials' core competencies through e-learning systems.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/70518
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.44 (2006)
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