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행정부 공무원의 입법역량에 관한 실증적 연구
Empirical study on the lawmaking competency of public officer

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Authors
김난영; 홍준형
Issue Date
2006-03
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 44 No. 1, pp. 329-358
Keywords
입법역량공무원의 역량역량접근law-making competencypublic officer's competencycompetency approach
Abstract
급변하는 세계경제, 비약적인 기술 발전, 정부성과에 대한 기대의 증가는 공공서비스의 기술과 능력에 대한 새로운 관심을 요구하고 있다. 이러한 환경변화에 대응하고 정부의 생산성을 제고하기 위해서는 공무원의 역량을 신장시키는 것이 무엇보다도 중요하다는 인식이 확산되고 있다. 1970년대 후반 공무원의 능력과 기술을 명확히 하고 개선하기위해 미국에서 고안되어 1979년부터 미국 고위공무원단 (the U.S. Senior Executive Service)에 적용되었고 1990년대에 영국, 독일, 일본 등 선진국에 의해 도입된 역량 접근'(competency approach)은 바로 그러한 인식을 배경으로 한다. 우리나라도 역량 접근(competency approach)을 2006년 실시 예정인 고위공무원제도의 실효성을 제고하기 위해 고위공무원에게 적용하여 활용할 예정인 것으로 알려지고 있다. 공무원의 역량 중 특히 입법역량(law-making competency)은 법치행정의 규범과 실제 양면에서 필수불가결한 요소이다. 입법역량이란 정책을 입법적으로 구체화하는 과정에서 이루어지는 법령의 제정, 개정, 정비 등에 관련된 역량을 총칭한다. 우리나라의 경우, 행정부가 국회와 함께 법률안제출권을 공유해 왔고 행정국가의 전개 등 역사적인 이유에서 행정부가 입법 전문성 면에서 국회에 비해 상대적 우월성을 지니는 상황이 지속되어 왔다. 그러나 이와 같은 입법에서의 정부 주도경향, 그리고 정부입법 총괄기구인 법제처와 법제업무규정 등에 의한 법제업무의 중요성에 대한 관심에도 불구하고 공무원의 입법역량이 그에 상응하는 수준으로 확보되었는지는 대단히 의심스러운 실정이다 공무원의 입법역량 제고를 위한 정책적 노력을 촉구하는 목소리가 끊이지 않는 이유도 바로 거기에 있다. The ever changing global economy, dramatic technological changes, and increased expectations about government performance demand a new attention to public service skills and capacity. Based on the perception, the Competency Approach designed to clarify and improve the capabilities and skills of senior bureaucrats in the U.S. has been applied to the U.S. Senior Executive Service, introduced to the U.K. Germany and Japan in 1990's. In Korea, The Competency Approach is supposed to be applied to more than 3 upper-level public servants introducing Senior Executive Service in July, 2006. The competency of public officer , particularly law-making competency is a requisite to increase central or local government's productivity. Law-making competency is defined as the total competency related with making, reforming and putting in order administrative rules. This study, through the survey on the lawmaking competency of public officer in central and local government, measured their lawmaking competency and analyzed the factors to affect their lawmaking competency. The result of the analysis was that while personal factors such as majoring in law in undergraduate or graduate school, the period of the education related with legislative affairs or the number of dealing with legislative affairs are positively significant. Lawyer certification or Doctor of laws, total work period as a public officer and rank difference within middle-level government posts are insignificant. Among organization factors, the level of the organization's professionalism in regards to lawmaking and the interest in improving employee's lawmaking competency are both significant, the former positively and the latter negatively. The result of this analysis implies that the strengthening of education about lawmaking theories and skills and cultivating professionals in this field are both required to improve the lawmaking competency of public officer.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/70535
Files in This Item:
Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.44 (2006)
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