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니체의 초인은 부처인가
Is Nietzsche’s Overman Buddha

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Authors
박찬국
Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 인문학연구원
Citation
인문논총, Vol.65, pp. 99-139
Keywords
니체불교그리스도교초인부처NietzscheBuddhismChristianityOvermanthe Buddha
Abstract
그 동안 국내외에서 불교와 니체를 비교하는 많은 글들이 발표되었다.
이러한 글들은 본인의 독서 범위 내에서는 다음과 같이 세 종류로 대별(大別)될 수 있다고 여겨진다.
첫째는 불교를 수동적 니힐리즘으로 보는 불교에 대한 니체의 부정적인 평가를 그대로 수용하는 글들이다. 이러한 글들로는 국내에서는 성진기의 「니체와 불교」와 정영도의 「니체의 힘에의 의지에서 본 기독교와 불교의 Realita¨t」가 있으며, 국외에서는 유다 유타카(湯田豊)의 ニーチエと 佛敎[ 니체와 불교] 와 ブツダ vs. ニーチエ[ 붓다 대 니체] , Arthur
W. Rudolph의 “Nietzsche on Buddhism, Nihilism and Christianity”, Jim Hanson의 “Searching for the Power–I: Nietzsche and Nirvana”이 있다.
둘째는 불교에 대한 니체의 부정적인 평가에도 불구하고 불교와 니체 사이의 유사성을 강조하는 글들이다. 이러한 글들로는 박경일의 「탈근대 담론들에 나타나는 관계론적 패러다임들과 불교의 공」, 「불교, 니체, 그
리고 포스트모더니즘」, 「니체와 불교: 비교방법론 서설」, 이주향의 「니체와 예수, 그리고 금강경: 실체성 부정에 관한 고찰」, 곽만연의 「불교의 공사상과 니체의 니힐리즘의 현대적 의의」, 김정현의 「니체와 불교의 만남-니체의 불교 이해 및 서양적 무아(무아)사상을 중심으로」, M. D.Faber의 “Back to a Crossroad: Nietzsche, Freud, and the East”, 이진우의 「 니체와 동양 허무주의: 영원회귀인가 아니면 운명의 사랑인가」 , Freny Mystry의 Nietzsche and Buddhism: Prolegomena to a Comparative Study와 Robert G. Morrison의 Nietzsche and Buddhism, A Study in Nihilism and Ironic Affinities, Michael Skowron의 Nietzsche·Buddha·Zarathustra - eine West-Ost Konfiguration, Purushottama Bilimoria의 “Nietzsche as ‘Europe’s Buddha and ‘Asia’s Superman”, Guy Welbon의 The Buddhist Nirvana and its Western Interpreters, R. Okochi의 Nietzsches Amor fati im Lichte von Karma des Buddhismus, 아
키라 닛타(新田 章)의 「‘ヨ-ロッパの佛陀’ 對 ‘インドの佛陀’」 가 있다.
According to the view-point that occupies the leading position in the history of comparative research of Nietzsche’s philosophy and Buddhism so far, there are strong similarities between the two and Nietzsche’s Overman is identical with Buddha. Contrary to this view-point, this article tries to demonstrate that between Nietzsche’s philosophy and Buddhism the differences are more fundamental than the similarities, even though it is undeniable that there are certain similarities between the two. And unlike the existing researches that tried to reveal the differences between
Nietzsche’s philosophy and Buddhism by taking Nietzsche’s thoughts of the eternal return of the same and the concept of the will to power as major clues for the comparison, this article will show the differences between the two and the limits of Nietzsche’s philosophy more concretely and
more clearly by comparing Nietzsche’s and buddhist views on the virtues that the ideal human-beings should realize. Nietzsche finds such virtues in pride, pathos of distance, flush vigor, strong and tough spirit, while
Buddhism finds such virtues in love and kindness, pity and caring, sharing the joys of all living beings, calmness. In addition, Nietzsche finds the ruling principle of the world in the war between all things like Heraclitus, while Buddhism thinks that all things in the world help each other. On
the basis of these comparisons, we can say that Nietzsche’s philosophy was not able to overcome the spirit that sees itself as being confronted with the other people and the world.
ISSN
1598-3021
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/75936
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Institute of Humanities (인문학연구원)Journal of humanities (인문논총)Journal of Humanities vol.65/66 (2011) (인문논총)
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