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조어형성에 관한 의미론적 고찰
Semantic Approaches to German Word Formations

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Authors
신수송
Issue Date
1998-03
Publisher
서울대학교 언어교육원
Citation
어학연구, Vol.34 No.1, pp. 1-31
Abstract
이 논문에서는 독일어의 조어형성과정에서 파생형태소(Ableitungsaffix)를 함
수로 하고 이 파생형태소와 결합하는 어휘범주들을 논항으로 하는 새로운 의미
관계를 설정함으로써 전통적으로 문제가 되어 왔던 소위 Bracketing Paradox
문제를 해결하려는 데 연구의 초점을 둔다. 먼저 연구의 범위는 동사로부터
-er, -ung에 의해 유도되는 활성적인 명사화 조어에 국한하고 조어를 포함한
합성명사 (Nominalkomposita)와 합성명사구를 구조적으로 비교하여 Bracketing
Paradox의 문제를 제시하려고 한다. 또한 조어구조가 어휘부에 내장된 개별어
휘들의 개념들을 결합하여 복합적인 새로운 개념구조를 형성하는 까닭에 조어
현상은 시간과 공간에 제약을 받는, 특정한 발화상황에 근거한 통사현상과는
다르게 취급되어야 한다는 주장을 이론적으로 제시하려고 한다. 즉, 조어구조에
는 특정한 발화상황에 관련된 기능범주의 표현, 예를 들어 특정한 시간표현, 양
상표현, 지시표현이나 문맥에 관련된 대용어적 표현이 나타날 수 없다는 근거
를 제시함으로써 조어현상을 통사규칙에 의해 기술되는 통사현상의 일종으로
보려는 변형론자 (transformationalist)의 주장에 반대한다. 이 논문에서는 예를
들어 파생조어 유도는 파생형태소가 자신이 논항으로 취하는 어휘범주의 의미
역구조를 변경시키는, 즉 의미역을 삭제하거나 흡수하거나 첨가하는 과정으로
가정한다. 나아가 이렇게 유도된 파생조어가 통사구조에 사상될 때 의미역들의
통사적인 환경에 대응되는 관계를 연구함으로써 표층 통사구조에서 파악될 수
없는 조어의 핵심어와 보족어관계를 의미역을 중심으로 규명하려고 한다.

This paper pertains to the treatment of meaning descriptions of German
word formations which are derived by the affixation from the various base
verbs. At the same time the controvercial problems of bracketing paradoxes
are reconsidered, and some solutions are suggested for them within the
framework of the Lexical Functional Grammar. Word formation rules of
either compound formations or derivations by affixation are performed in the
lexical conceptual structures in lexicon. In the word formation structure there
do not exist any indexical functions of the constituents related to some
special time, place, modality or even anaphoric properties. Thus it is claimed
in this paper that they should be treated differently from the syntactic rules
which are constrained by those indexical functions based on the special
speech situations. This assumption is against that of the so-called trans-
formationalists who treat word formation phenomena as syntactic ones.
ISSN
0254-4474
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/86097
Files in This Item:
Appears in Collections:
Language Education Institute (언어교육원)Language Research (어학연구)Language Research (어학연구) Volume 34 Number 1/4 (1998)
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