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청소년의 컴퓨터 사용에 관한 종단적 추이 분석
Analysis of Longitudinal Trend for Adolescents' Computer Use:the Impact of Gender and Socio-Economic Status

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Authors
김혜숙
Issue Date
2010-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.11 No.2, pp. 93-112
Keywords
청소년의 컴퓨터 사용성별사회경제적 지위위계적 성장모형adolescents' computer usegendersocio-economic statushierarchical linear growth model
Abstract
이 연구는 청소년의 컴퓨터 사용에 관한 종단적 추이와 성별 및 사회경제적 지위 변인이 미치는 영향을 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 2004년부터 2008년까지 한국교육고용패널자료의 중3 코호트를 대상으로 컴퓨터 사용 시간 및 유형별 사용정도를 위계적 선형모형을 적용한 성장모형을 통해 분석하였다. 분석 결과, 평일 컴퓨터 사용시간은 선형으로 증가하는 것으로 나타났으며, 휴일 컴퓨터 사용시간은 대체로 평일보다 높으나 변화율은 통계적으로 유의하지 않았다. 게임, 학습, 취미 등 유형별 컴퓨터 사용정도의 변화 추이를 분석한 결과, 게임과 취미는 높은 반면 학습은 저조한 것으로 나타났으며, 매년 게임과 취미는 감소하는 반면 학습은 증가하였다. 성별 및 사회경제적 지위가 미치는 영향은 남학생이 여학생보다 컴퓨터를 더 많이 사용하고 있으며, 사회경제적 지위가 높을수록 컴퓨터 사용시간은 낮은 것으로 나타났다. 또한 남학생은 게임, 여학생은 학습적 활용을 더 많이 하는 것으로 나타났으며, 사회경제적 지위가 높을수록 게임은 덜 하는 반면, 학교공부․학습정보를 위한 컴퓨터 활용은 더 많이 하는 것으로 나타났다.



The purpose of this study was to identify the trajectory of computer use of adolescents who were from 3rd grade of middle school in 2004 for 4 years and to analyze the impact of gender and socio-economic status to influence it. To achieve the purpose, the data related to target groups was analyzed from the first to fifth KEEP (Korea Education and Employment Panel) by hierarchical linear growth model. The results are reported as follows. First, the time for computer use on weekdays shows a linear increase. The time for computer use over the weekend is more than the time for computer use on weekdays and the growth rate for the time for computer use over the weekend is not statistically significant. Second, the initial mean of amount of computer use for hobby and game is higher than for doing schoolwork and searching information for learning. Also while the time for game and hobby is decreasing, the time for learning is increasing year to year. Third, male spends more time in using computer more than female and the students with higher socio-economic status shows lower time for computer use both weekend and weekdays. Also while male use computer more for game, female use computer more for learning such as doing schoolwork and searching information for learning. And the students with higher socio-economic status spends more time in learning and less time in game.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89226
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 11 Number 1/4 (2010)
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