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상담에서의 마케팅 연구 동향과 과제 : Research Trend and Task on Marketing of Counseling Services

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dc.contributor.author강혜영-
dc.date.accessioned2014-01-20T00:55:51Z-
dc.date.available2014-01-20T00:55:51Z-
dc.date.issued2011-09-
dc.identifier.citation아시아교육연구, Vol.12 No.3, pp. 99-124-
dc.identifier.issn1229-9448-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/89288-
dc.description.abstract본 연구는 상담분야에서도 마케팅의 개념과 원리를 적극적으로 활용하여 상담 서비스를 발전시킬 필요가 있 다는 문제의식에서 출발하였으며 우리보다 먼저 상담마케팅에 대해 그 필요성을 인식하고 이에 대한 논의를 발 전시켜 온 외국의 선행연구들을 살펴봄으로써 국내 상담 마케팅에 대한 관심을 높이고 상담 마케팅 연구를 위한 기초적인 정보를 제공하기 위한 목적에서 이루어졌다. 본 연구에서 살펴보고자 한 연구문제는 크게 세 가지로 첫째, 상담 마케팅이 필요한 이유는 무엇인가? 둘째, 상담 마케팅 관련 연구주제에는 어떠한 것들이 있는가? 셋 째, 상담 마케팅 연구의 향후 과제는 무엇인가? 하는 것이다. 첫째와 둘째 연구문제는 외국의 선행연구 검토를 통해 살펴보았고, 셋째 연구문제는 외국의 선행연구 검토 결과를 토대로 국내 상담 분야 현황과 연구를 고려하여 제시해보았다. 그 결과 첫째, 상담 마케팅의 필요성에 대한 논의는 상담 서비스 이용 고객이 감소하여 상담 기관 이 쇠퇴하고 상담자들의 고용이 불안정해질 수 있다는 현실적인 문제에서 출발하였다는 것을 알 수 있었다. 상담 마케팅은 이러한 현실적인 문제를 해결하기 위한 효과적인 방안으로 제시되었는데, 상담 마케팅이 필요한 이유 는 상담자 측면, 상담기관 측면, 고객(내담자) 측면으로 구분하여 정리할 수 있었다. 둘째, 선행연구를 통해 살펴 본 상담 마케팅 연구주제는상담에서의 소비자에 대한 연구, 상담 마케팅 측정도구에 관한 연구, 상담 마케팅 방법에 관한 연구로 정리할 수 있었다. 상담 마케팅에 대한 연구는 외국의 경우도 다양하지 않았고, 논문보다 는 상담소를 개업하는 사람들을 위한 실제적인 지침서들을 발견할 수 있었다. 셋째, 상담마케팅을 위한 향후 연 구과제로 상담 마케팅 필요성에 대한 연구, 상담 서비스 고객에 대한 연구, 상담 서비스 비용 지불의사에 대한 연구, 상담기관에서의 효과적인 서비스 제공 과정에 대한 연구, 상담의 효과적인 홍보방식에 대한 연구, 상담자 마케팅 교육에 대한 연구 등을 제안하였다. 끝으로 본 연구의 의의와 제한점을 제시하였다.



This study was started from critical mind of necessity on counseling marketing. The concept of marketing has been changed as time passes. Now the concept and principles of marketing is adapted to service area in non profit organization. In counseling, marketing research and practice aren't activated in comparison with social work and mental health services. The discussion of counseling marketing was begun from the middle of 1980's when the budge of counseling services was reduced. In Korea, the necessity of counseling marketing has been issued, but it is hard to find the researches on marketing counseling. The present study was conducted to review researches on marketing counseling and to activate future studies. Research question was as followed: First, why is necessary marketing in counseling services? Second, what are research topics of marketing in counseling services? Third, what are research tasks of marketing in counseling services in the future? Results of review the researches on marketing of counseling services abroad was as followed: First, the necessity of marketing in counseling services could be summarized three aspects: counselor, counseling institution, client. Second, research topics of marketing in counseling services could be summarized as the counseling consumer(client), the marketing assessment instrument in counseling services, the method of marketing in counseling services. Third, future research tasks of marketing in counseling services was suggested: the researches on necessity of marketing in counseling services. the consumer of counseling, the pricing of counseling, the process analysis of counseling services, the effective advertising, the marketing education of counselors. Lastly, the restriction and meaning of this study was discussed.
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dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육연구소-
dc.subject상담-
dc.subject마케팅-
dc.subject상담 마케팅-
dc.subjectcounseling-
dc.subjectmarketing-
dc.subjectmarketing counseling-
dc.title상담에서의 마케팅 연구 동향과 과제-
dc.title.alternativeResearch Trend and Task on Marketing of Counseling Services-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthor康兮瑛-
dc.contributor.AlternativeAuthorKang, HyeYoung-
dc.citation.journaltitle아시아교육연구 (Asian Journal of Education)-
dc.citation.endpage124-
dc.citation.number3-
dc.citation.pages99-124-
dc.citation.startpage99-
dc.citation.volume12-
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