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EBS 강의가 고등학생의 교과별 사교육비와 영역별 수능 성적에 미치는 영향
The Effects of the EBS Lectures on Private Tutoring Expenses and the College Scholastic Ability Test Score for High School Students

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Authors
백순근; 길혜지; 홍미애
Issue Date
2013-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.14 No.1, pp. 137-162
Keywords
EBS 강의이중차분법경향점수결합표집교과별 사교육비영역별 수능 성적EBS lecturesDifference in Differencepropensity scorepropensity score matching, private tutoring expensesthe College Scholastic Ability Test score
Abstract
이 연구는 한국교육개발원의 한국교육종단연구 5차년도와 6차년도 자료를 활용하여 EBS 강의가 고등학생의 교과별 사교육비와 영역별 수능 성적에 어떠한 영향을 미치는지 분석한 것이다. 이를 위하여 우선 국어 교과 관련 3,310명, 수학 교과 관련 2,686명, 영어 교과 관련 2,976명을 대상으로 하여 이중차분법(Difference in Difference) 분석을 실시하였으며, 그 결과 수학 교과에서만 EBS 강의를 수강한 학생이 그렇지 않은 학생보다 월 12,956원 정도 사교육비를 적게 지출하는 것으로 나타났다. 그러나 관련 공변인을 통제하고 이중차분법으로 분석할 경우에는 수학 교과에서는 공변인 통제 전과 동일하게 사교육비 경감 효과가 있으나(월 12,275원), 국어 교과에서는 오히려 월 11,960원 만큼 더 지출하는 것으로 나타났다. 또한 언어 영역 관련 2,084명, 수리 영역 관련 1,788명, 외국어 영역 관련 2,108명을 대상으로 하여 언어, 수리, 외국어 영역에서 EBS 강의를 수강할 확 률인 경향점수를 도출하고 이를 활용한 결합표집 방법을 사용하여 각 영역에서 EBS 강의가 2011학년도 수능 성적(표준점수)에 미친 영향을 분석하였다. 그 결과 언어 영역에서만 통계적으로 유의한 수준에서 EBS 강의를 수강한 집단이 그렇지 않은 집단보다 수능 성적이 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 EBS 강의가 교과별 사교육비와 영역별 수능 성적에 미치는 영향이 서로 다르다는 것을 시사하고 있다.
The purpose of this study is to analyze the effects of EBS lectures focusing on the private tutoring expenses and the College Scholastic Ability Test(CSAT) score for high school students using 2010 and 2011 Korean Education Longitudinal Study(KELS) data. Based on the 3,310, 2,686, 2,976 students data from each Korean language, mathematics, and English, the effects of EBS lectures on private tutoring expenses were analyzed using Difference in Difference(DID) method. The results showed that the EBS lectures had a significant effect on reducing 12,956 won monthly only in mathematics. After controlling relevant covariates, the results of analysis was similar in mathematics(12,275 won per month was reduced). However, it was found that the private tutoring expenses for Korean language were increased 11,960 won when students took the EBS lectures. In addition, based on the 2,084, 1,788, 2,108 students data from each Korean language, mathematics and English, propensity score was calculated. A matched sampling method was used to analyze the effects of EBS lectures on CSAT score using the propensity score. The results showed that the group of student who watching EBS lectures scored significantly higher than non-watching group in the Korean language (p<.001). Those results indicate that the effects of EBS lectures on private tutoring expenses and CSAT score are different among subject-matters.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89399
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 14 Number 1/4 (2013)
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