Publications
Detailed Information
우리나라 과학과 교육과정의 진단과 전망 : Diagnosis of the science curriculum in Korea and Prospects
Cited 0 time in
Web of Science
Cited 0 time in Scopus
- Authors
- Issue Date
- 2013
- Publisher
- 서울대학교 교육종합연구원
- Citation
- 교육연구와 실천, Vol.79, pp. 117-132
- Keywords
- 2009 개정 교육과정 ; 과학 소양 ; 과학 교육과정 ; 2009 revised curriculum ; scientific literacy ; science curriculum
- Abstract
- 본 연구에서는 2009 개정 과학과 교육과정의 특징을 몇 가지 쟁점을 중심으로 조사
하였다. 조사한 특징을 바탕으로 새 교육과정에서 고려해야할 사항을 논의하였다. 논
의한 내용은 과학 소양, 과학에 대한 흥미, 탐구 수업 방안, 과학 수업에서 핵심 역량,
교과군 및 학년군 설정, 과학에서 융합 수준, 교육과정과 평가의 일관성이었다. 우리나
라 과학 교육과정은 과학 소양 함양을 위해 탐구를 지속적으로 강조하고 있지만, 구체
적 내용은 과학 소양 함양을 위해 적절하지 않다. 2009 개정 교육과정에서 강조하는
과학 소양에 해당하는 창의적 문제 해결력 향상을 위해 교육과정의 구체적 내용에
대하여 좀 더 연구를 진행할 필요가 있다.
This study investigated the characteristics of the 2009 revised science curriculum
in view of some issues. We discussed some considerations of new science
curriculum based on the characteristics of the 2009 revised science curriculum, for
example scientific literacy, interest in science, inquiry lesson plan, core competencies
in the science lesson, subject group and grade group setting, the level of
convergence in science, consistency of curriculum and assessment. Although Korean
science curriculum has emphasized inquiry for scientific literacy, concrete contents
are not proper for improvement of scientific literacy. We should study more about
concrete contents that could improve 'creative problem solving ability' which was
scientific literacy emphasized in 2009 revised science curriculum.
- ISSN
- 1226-4636
- Language
- Korean
- Files in This Item:
- Appears in Collections:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.