Browse

초등학생 다중지능 척도 타당화 연구 : 흥미-능력 2차원 검사를 중심으로
Validation of Multiple Intelligence Scale for Elementary Students: A Two-Dimension Interest-Ability Assessment

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김동일; 남지은; 박소영; 장정현; 김나영; 오정수; 김명찬
Issue Date
2014-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.15 No.1, pp. 71-92
Keywords
multiple intelligenceabilityelementary schoolscale developmentvalidation다중지능 척도흥미능력초등학교척도 개발타당화
Abstract
The current study was conducted to validate an intelligence scale that assesses interests and abilities of upper level elementary students based on Gardner (1999)s theory of multiple intelligence. Four intelligence areas (verbal-linguistic, logical-mathematical, visual-spatial, and interpersonal) were included in the scale. 1,253 elementary students in grades 3~6 across Korea participated in the preliminary assessment with intial items along with an established intelligence test for criterion validity. Analyses on the data confirmed the scales reliability and validity. All the interest and ability scales appeared to have high internal consistency and seemed to have significant positive correlations with each other. The Multiple Intelligence Scale was positively correlated with an existing intelligence test. Exploratory factor analysis revealed that the factor structures of each intelligence domain are adequate. Confirmatory factor analysis demonstrated that the model fit is satisfactory. The studys significance, limitations, and suggestions for future studies are discussed.
본 연구는 Gardner(1999)의 다중지능 이론에 근거하여 초등학생의 흥미와 능력을 측정하기 위한 척도를 개발하고 이를 타당화하기 위한 것이다. 척도에 포함된 다중지능 영역은 총 4가지로, 언어 지능, 논리수학 지능, 공간 지능, 대인관계 지능이다. 이를 위해 전국의 초등학생 3~6학년 1253명을 대상으로 설문을 실시하였고 타당도와 신뢰도를 경험적으로 검증하였다. 탐색적 요인분석 결과 각 영역의 요인구조가 적합한 것으로 나타났고, 확인적 요인분석 결과 모형의 적합도도 양호한 것으로 나타나 구성타당도가 확인되었다. 신뢰도 분석 결과 흥미와 능력 각 영역 척도들의 내적 합치도도 높은 것으로 나타났다. 흥미, 능력 각 영역별 척도들 간의 상관을 살펴본 결과 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타났고, 다중지능 능력 검사와 수행 능력 검사 간에 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타나 척도의 준거타당도도 확인되었다. 본 연구의 의의와 제한점 및 후속 연구 방향은 논의에서 다루었다.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/92177
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 15 Number 1/4 (2014)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse