Browse

작업기억과 제2언어 문장처리 간의 관계에 있어서 문장처리 과제 유형과 작업기억 측정 방식이 미치는 영향
Task-specific and Measure-dependent Influence of Working Memory in Korean College Students’ English Wh-question Processing

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
이진화
Issue Date
2014
Publisher
서울대학교 언어교육원
Citation
어학연구, Vol.50 No.3, pp. 815-838
Keywords
L2 sentence processingworking memorytask-specific influencereading spanwh-questions
Abstract
작업기억(working memory)이 복잡한 인지 과제 수행에서 중요한 역할을 하는 것으로 알려지면서 그 어떤 과제보다 복잡한 인지 과정을 요하는 제2언어습득에 있어서 작업기억이 미치는 영향을 규명하려는 연구가 활발히 이루어져 왔다. 연구자들은 제2언어습득의 다양한 영역 가운데서도 특히 제2언어 문장처리(L2 sentence processing)에 있어서의 작업기억의 역할에 특별한 관심을 기울여 왔다(S Baek, 2013; M-H Choe, 2011; Dussias & Piñar, 2010; Felser & Roberts, 2007; Juffs, 2005). 하나의 문장을 읽거나 듣고 이해하기 위해서는 앞서 제시된 정보를 일시적으로 기억에 저장하면서 새롭게 들어오는 정보의 의미와 구조를 실시간으로 해석해 내는 과정이 필요한데, 이처럼 일시적인 정보 저장과 정보 처리를 동시에 해내는 인지능력이 바로 작업기억이라는 점에서 문장처리와의 긴밀한 관련성을 짐작 해볼 수 있다.
This study explored the influence of processing task type and working memory measures on the relation between working memory and L2 sentence processing. A total of 48 Korean college EFL learners performed two English wh-question processing tasks (i.e., a grammaticality judgment task and a listening comprehension task) and two working memory tasks (i.e., a conceptual span task and a reading span task). A significant correlation was observed only between a processing component of a reading span task and a listening comprehension task, indicating that the influence of working memory is task-specific and measure-dependent. These results suggest that working memory affects L2 sentence processing only when it matches the cognitive demands of a task.
ISSN
0254-4474
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/93752
Files in This Item:
Appears in Collections:
Language Education Institute (언어교육원)Language Research (어학연구)Language Research (어학연구) Volume 50 Number 1/3 (2014)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse