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헤겔 정신현상학에서 의식의 자기검사와 우리의 부가
Self-examination of Consciousness and Our Contribution in Hegels Phenomenology of Spirit

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Authors
강순전
Issue Date
2015-02
Publisher
서울대학교 철학사상연구소
Citation
철학사상, Vol.55, pp. 205-237
Keywords
Hegelphenomenologycognitionconsciousnesswatchingcontribution헤겔현상학인식의식관망부가
Abstract
헤겔 정신현상학의 서론은 정신현상학의 다른 이름인 의식의 경험의 학의 기획을 서술한다. 헤겔은 의식의 경험을 의식에 대한 관점과 우리에 대한 관점이라는 이중구조 속에서 서술한다. 전자의 관점에서는 의식의 자기검사가 서술되고 후자의 관점에서는 그에 대한 우리 철학자의 고찰이 서술된다. 헤겔의 기획에 따르면 양자는 서로 엄격히 구별되고 섞이지 않아야 한다. 그래야만 의식의 자기검사를 통해 학을 정당화하려는 현상학의 기획이 성공적으로 실현될 수 있다. 하지만 서론의 몇몇 서술들은 매우 애매하여 많은 연구자들은 헤겔의 의도와는 다른 해석을 내놓고 있다. 나는 이러한 해석들과 비판적으로 논쟁하면서 헤겔의 구별이 지켜지고 기획이 성공적으로 실현될 수 있음을 보일 것이다. 이를 위해 나는 기존의 오해들과는 달리 의식의 자기검사를 위해서는 대상의 실재성이 확보되어야 한다는 점을 지적할 것이다. 또한 의식의 전복은 우리 철학자의 부가가 아니라 의식 자신이 하는 경험의 변증법적 성격이며, 철학자는 다만 그것을 관망해야 한다는 점을 주장할 것이다.

In the introduction of the Phenomenology of Spirit, Hegel presents his plan on the science behind the experience of consciousness. He illustrates the experiences of consciousness under the aspect for consciousness and for us (philosophers). The self-examination of cognition is described in the former perspective and our observation of it from the latter point of view. According to Hegels plan, these two aspects should not be confused with each other. Under this requirement, the plan of the Phenomenology of Spirit, which tries to justify the science through the self-examination of consciousness, can be successfully put into effect. Some statements in the introduction are, however, so ambiguous that some suggestions of the interpretation in the research literature deviate from Hegels intention. Through the critical discussion of these interpretations, I will show that Hegels distinction can be made consistently in his depiction and that his plan is realized successfully. For this, I will prove against some interpretations that the reality of the object must be secured for the self-examination of consciousness. I claim also that the reversal of consciousness is not a contribution from us, the philosophers, but a dialectical characteristic of the experience which is made by consciousness itself and that the philosopher should just witness this reversal.
ISSN
1226-7007
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/94287
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Philosophy (철학과)철학사상철학사상 55/58호 (2015)
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