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아시아 거주 한인 CCKs(Cross-Culture Kids)의 문화적응 유형과 문화적응스트레스
Acculturation Type and Acculturation Stress of Korean Cross-Culture Kids(CCKs) in Asian Countries

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Authors
이수경; 오인수
Issue Date
2015-03-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.16 No.1, pp. 193-219
Keywords
Cross-Culture Kids(CCKs)Acculturation TypeAcculturation Stress교차문화 아이들(CCKs: Cross-Culture Kids)문화적응 유형문화적응스트레스
Abstract
본 연구의 목적은 아시아 지역에 거주하는 한인 CCKs의 문화적응 유형을 확인하고 이러한 문화적응의 유형에 영향을 미치는 요인과 문화적응의 유형에 따른 문화적응스트레스의 차이를 탐색하는 것이다. 이를 위하여 중국, 홍콩, 일본, 인도네시아, 필리핀의 아시아 지역에 거주하는 청소년들 228명을 대상으로 설문을 실시한 결과 문화적응 유형은 분리-주변화 유형, 분리 우세형, 통합-동화 유형, 주변화-동화 유형의 4가지로 확인되었다. 문화적응의 유형에 영향을 미치는 요인으로 성별, 언어 구사능력, 친구지지와 가족지지가 유의미하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 4가지의 문화적응 유형에 따른 문화적응스트레스의 차이로는 분리-주변화 유형, 주변화-동화 유형이 통합-동화 유형 및 분리 우세형 보다 유의미하게 높은 문화적응스트레스를 보이는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 바탕으로 아시아 지역에 거주하는 한인 CCKs의 문화적응 유형에 대한 이해와 이들의 문화적응스트레스를 경감시킬 수 있는 교육적 시사점을 논의하였고 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of current study is to identify acculturation type of Korean CCKs residing in Asia and factors influencing on their acculturation type by investigating 228 middle and high school students residing in Asian countries such as China, Japan, Hong Kong, Indonesia and the Philippines. The cluster analysis revealed that the acculturation type of Korean CCKs in Asia was categorized as four groups: separation-marginalization type, separation dominant type, integration-assimilation type, and marginalization-assimilation type. Multinominal logistic analysis showed that gender, fluency in language, peer support and family support were significant factors influencing on the acculturation type. The difference of acculturation stress in terms of acculturation type is also identified. Those who belong to the separation-marginalization type and the marginalization-assimilation type were found as experiencing higher acculturation stress than those who belong to the integration-assimilation type and the separation dominant type. Implications for effective counseling and educational interventions were discussed based on the results and recommendations for future studies were suggested.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/95721
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 16 Number 1/4 (2015)
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