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푸드테크 스타트업 스케일업 성공요인 연구 : A study on Scale-Up Success Factors for FoodTech Startups
ERIS-F 모델 적용 사례 연구

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Authors

심희연

Advisor
이성주
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
푸드테크스타트업스케일업성공요인ERIS-F
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 농업생명과학대학 푸드테크학과, 2023. 8. 이성주.
Abstract
최근 푸드테크 산업은 주목받는 미래 핵심산업으로 인식되고 있다. 인류의 실생활과 밀접하게 연관되어 있는 식품 산업에 4차 산업혁명의 주요 기술이 접목되면서 식품 생산, 제조, 가공, 유통 소비 전 분야에 걸쳐 푸드테크 혁명이 일어나고 있다. 푸드테크 시장 규모 성장에 따라 푸드테크 스타트업에 대한 투자도 활성화되고 있으며, 정부도 다양한 지원 정책을 수립하고 있다.
푸드테크 스타트업의 스케일업은 기업 이윤 극대화 뿐 아니라 청년 창업 일자리 창출, 국내 기업 해외 진출 활성화 기회로 이어진다. 하지만 푸드테크 스타트업이 효과적인 스케일업에 성공하기 위해 갖춰야하는 역량과 성과 사례 분석 선행연구는 절대적으로 부족한 실정이다.
본 연구는 ERIS 모델에서 투자유치(Funding) 요인을 확장하여 ERIS-F 모델에 기반해 스케일업에 성공한 푸드테크 스타트업의 성공 요인 분석을 진행했다. 연구 대상 스타트업의 대표자를 대상으로 ERIS-F 모델의 창업가(E) 요인과 투자유치(F) 요인을 도출하기 위해 인터뷰를 진행, 자원(R), 산업 환경(I), 전략(S) 요인을 도출하기 위해 문헌 자료를 기반으로 질적연구를 진행했다.
연구 결과, 푸드테크 스타트업의 성공적인 비상은 창업가(E), 자원(R), 산업환경(I), 전략(S) 요인이 서로 상호작용하며 이뤄지며 시기적절한 투자유치(F)까지 더해져 스케일업 기반을 마련하는 것을 확인하였다. 학술적으로 본 연구는 ERIS-F 모델이 향후 푸드테크 스타트업의 연구 및 신시장 진출 전략 분석 연구의 접근법으로서 의미가 있음을 검증하였다.
Recently, the FoodTech industry has been recognized as a prominent future core industry. With the integration of key technologies from the fourth industrial revolution such as Artificial Intelligence, the Internet of Things, and Big Data, a FoodTech revolution is occurring across the entire spectrum of food production, manufacturing, processing, distribution, and consumption, closely related to human daily life. The growth potential and social interest in the FoodTech Industry can be analyzed through the following factors.
The FoodTech market's growth has led to increased investment in FoodTech startups, and governments are formulating various support policies. The scale-up of FoodTech startups not only maximizes corporate profits but also leads to the creation of youth entrepreneurship opportunities and opportunities for domestic companies to expand into overseas markets. However, there is a significant lack of pre-existing research on the capabilities and success factors required for effective scale-up of FoodTech startups.
This study conducted an analysis of success factors for scaling up FoodTech Startups based on the ERIS-F model, expanding the investment factor of ERIS model. Interviews were conducted with the founder of the target startups to derive the entrepreneur (E) factors and investment (F) factors of the ERIS-F model. Qualitative research was also conducted based on investment evaluation materials to derive resource (R), industry environment (I), and strategy (S) factors.
The research findings confirmed that the successful growth of FoodTech Startups is achieved through the interaction of entrepreneur (E), resource (R), industry environment (I), and strategy (S) factors, along with timely fund raising for scale-up foundation. Academically, this study validates the significance of the ERIS-F model as an approach for future research on FoodTech Startups in broad areas and analysis of strategies for entering new markets.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/196159

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000179383
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