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바로크 현악곡의 해석과 연주 -J. S. Bach의 무반주 바이올린 소나타 푸가악장을 중심으로
Interpretation and Performance of Baroque String Music -Focusing on three fugue movements of J. S. Bach's Solo Violin Sonatas

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Authors
조윤정
Advisor
오희숙
Major
음악대학 음악과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
해석연주바로크바흐푸가'역사주의연주'
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 음악과 현악 전공, 2012. 8. 오희숙.
Abstract
본 논문은바흐(Johann Sebastian Bach)의 <6개의 무반주 바이올린 소나타와 파르티타>(BWV 1001-1006) 중 세 개의 푸가 악장을 바이올린의 특성과 당대 연주 관습을 토대로 분석해 연주 해석의 하나의 가능성을 제시하고자 한다. 이 작품은 바이올린 연주자라면 피할 수 없는 레퍼토리로서, 특히 세 푸가 악장은 여러 성부를 바이올린으로 연주해야 하는 테크닉적인 문제와 함께 푸가 성부의 입체적 조직감 부각 및 균형미, 감정표현까지 예술적 성취를 이루기 위해 해결해야 할 과제들이 다양하다. 또한 바흐작품을 연주하는 경우 역사주의 연주에 대한 입장 표명을 요구하는 시대에서, 어떤 연주 방법을 택하든 당대의 연주 개념과 관습에 대한 이해가 요구된다.
연주는 단지 기술적이고 음악적인 부분만을 연마해서 완성되는 것이 아니다. 연주는 한 작품에 대한 이해와 분석을 통하여 진정하게 실행될 수 있으며 더 나아가 시대의 연주관습과 연주법에 대하여 숙고할 때 현 시대와 거리가 있는 작품까지도 설득력 있는 연주를 제공할 수 있게 된다. 그 시대의 악보, 연주 기법, 역사적 고찰 등의 연구는 바로크 작품을 접하기 전 연주자가 지녀야 하는 필수조건이자 덕목인 것이다.
본고는 연주자들에게 이론적인 접근법을 토대로 한 연주법을 제시함으로써 푸가의 음악적 관습과 분석을 고려한 연주법을 제공하고자 한다. 또한 연주 개념에 대한 역사적․이론적 맥락을 짚어봄으로써 바로크 시대의 연주관과 현대의 연주관을 비교해 보고 작품의 이해에 근간이 되는 분석이 음악 실제와 어떻게 연결되는지 아도르노(Theodor W. Adorno)와 다누저(Hermann Danuser)의 해석이론에 대해 살펴보았다. 더불어 바로크 음악의 당대의 연주 개념과 관습은 어떠하였지 살펴보고, 현대에 와서 이러한 관습이 어떻게 재현되어야 하는지를 역사적 논의와 바이올린 연주법을 토대로 조명해 보았다.
This study presents the possibility of an interpretation of playing Johann Sebastian Bach's three fugue movements from (BWV 1001-1006) based on the analysis of its characteristics of violin playing and customs of the traditional playing practices.
This work is one of the difficult and essential repertoire to violin players which especially the three fugue movements have a technical problem of multiple voices to be played on the violin. Moreover, should it pursue the highlight and symmetry of the dimensional texture voice and the expression of emotions as well, there are various challenges to be addressed in order to achieve artistic accomplishments. In addition, when playing Bach, a better uptake of the concepts and practices of the traditions is required since it's an era that demands a position of preferred or anti-historical performance.
Performing is just not simply completed by polishing technical and musical elements. Through a piece that is thoroughly understood and analyzed, a playing can be truly carried out. Furthermore, works even in distances will be able to provide a convincing performance when pondering customs of the traditional playing practices. Such as music and playing techniques of the time, and historical study of the work are the virtue and essential conditions that musicians should possess before facing Baroque music.
This study is to provide a playing based on the analysis and musical practices of fugue by presenting a theoretical approaches to it. In addition, by looking into the historical and theoretical context of playing concept, it offers comparing performances of Baroque era and modern time and how an analysis based on the understanding of the work is connceted to real music by examining the Interpretationstheorie of Adorno and Danuser. Moreover, it explores the concept and practice of performance of Baroque music at that time and how these practices in modern time should be reproduced based on the historical debate and violin playing.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/129579
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Instrumental Music (기악전공)Theses (Ph.D. / Sc.D._기악전공)
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