Browse

고등학교 세계사 교육의 문제와 교과서 서술의 개선 방안 모색
The Problems of Teaching World History in the High School and the Seeking for Improvement of Description of World History Textbook

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김칠성
Issue Date
2017-03
Publisher
서울대학교 교육종합연구원
Citation
The SNU Journal of Education Research, Vol.26 No.1, pp. 1-21
Keywords
세계사세계사 교과서 서술세계사 교육과정세계사 교육의 문제세계사 교과서 개선 방안 모색World HistoryDescription of World History TextbookWorld History CurriculumProblem of Teaching World History in Korean Education SystemSeeking for Improvement of World History Textbook
Description
이 논문은 역사학과 역사교육의 소통라는 공통주제로 열린 제58회 전국역사학대회(2015년 10월 30-31일, 서울대학교)에서 발표한 고등학교 세계사 교육의 험로와 개선방안 모색(2015년 10월 31일)을 수정보완한 것임.
Abstract
본고에서 필자는 고등학교 세계사 과목이 처한 문제 상황을 살펴보고, 문제를 해결하기 위한 방향을 모색하려고 한다. 이를 위해서 본고에서는 세계사가 존폐 문제의 원인을 선택형 교육 과정과 세계사 교과서를 중심으로 살펴보았다. 본고의 문제의식은 학생들이 쉽게 받아들일 수 있는 세계사 교육이 어떻게 이루어져야 하는가에서 발단이 되었다. 이와 같은 관점에 착안하여 세계사의 교육내용을 어떻게 구성해야 하는지, 이때 유의할 점은 무엇인지에 대하여 살펴보았다.
This paper covers the problems of teaching world history in high school and searching for a solution. As a result, I found the reason of this problems as the selective subject system and the world history textbooks. My main motivation for writing this paper is to make world history understandable to many students. From this perspective, I reviewed what we need is not only constructing the world history curriculum and paying attention to cautions.
ISSN
1225-5335
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/168455
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Center for Educational Research (교육종합연구원)SNU Journal of Education ResearchSNU Journal of Education Research vol.26 (2017)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse