Publications

Detailed Information

팀기반 학습(Team-Based Learning)의 적용과 효과성 연구 : Research on the Application and Effectiveness of Team-Based Learning

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박소연; 박미경; 김한수; 신윤석; 장현석; 최중진

Issue Date
2017-03
Publisher
서울대학교 교육종합연구원
Citation
The SNU Journal of Education Research, Vol.26 No.1, pp. 53-77
Keywords
팀기반 학습(Team-Based Learning)의사소통능력문제해결능력자기주도적 학습능력Communicative competencyProblem-solving capacityself-directed learning
Description
이 논문은 경기대학교 교수학습개발센터의 CTD에 제출한 보고서를 수정·보완한 것임.
Abstract
본 연구의 목적은 Parmelee와 Michaelsen(2010)이 제시한 팀기반 학습(team-based learning) 모델을 사회복지학과와 영어영문학과 수업에 적용하고 효과성을 평가하는 것이다. 팀기반 학습은 의학, 간호학, 건축학 수업에서 효과성이 증명되었는데, 사회과학과 인문학 수업에 적용된 사례는 흔하지 않으므로 적용의 타당성과 효과성을 살펴볼 필요가 있다. 사회복지학과의 2학년 전공 의료사회사업론 수업에서 19명의 학생을 네 팀으로 나누어 팀 기반 학습방법을 다섯 차례 실시하였다. 영어영문학과 1학년 전공 영문학개론 수업에서 53명의 학생을 12팀으로 나누어 팀 기반 학습을 세 차례 실천하였다. 사회복지학과의 경우, 학습태도를 제외한 의사소통, 문제해결능력, 자기주도적 학습능력이 통계적으로 유의하게 나타났다. 반면 영문학과의 경우, 팀기반 학습의 효과가 통계적으로 유의미하지 않게 나타났다. 영문학개론에서 지식 습득과 함께 다양하고 창의적인 텍스트 해석 능력을 강조하는 수업의 특성상 팀기반 학습이 상대적으로 효과적이지 않을 수 있다. 이 결과는 학문의 특성과 학습목표를 고려한 학습법을 활용할 필요가 있음을 시사한다. 향후 영문법, 영어학 등 다른 인문학 수업에 팀기반 학습법을 적용한 연구가 필요하다.
This research aims to examine the application and effectiveness of Team-Based Learning (TBL) proposed by Parmelee and Michaelsen in Social Welfare and English Literature classes. TBL has proved to be effective in Nursing and Architecture classes, but has no certainty of applicability in social sciences and the humanities. In the case of Medical Social Business, a sophomore class of Social Welfare major, 19 sophomore students form 4 teams and 5 TBL classes. In the case of Introduction to English Literature, a freshman class of English major, 53 students form 12 teams and 3 TBL classes. As for social welfare major, except learning attitude, TBL statistically significantly influenced communicative competency, problem-solving capacity, and self-directed learning. However, TBL was not statistically significant for English major. The result implies that English major requires a different teaching method considering the characteristics and purposes of literature class, which encourages diverse and creative interpretation of literary texts and critical thinking in addition to knowledge acquisition. Hence, there is a compelling need for further research about the application of TBL to the humanities including English linguistics and grammar.
ISSN
1225-5335
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/168457
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share