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청소년의 지능변화신념과 수업이해도 간의 종단적 관계에서 도움요청 행동의 매개효과 검증
A Longitudinal Investigation on Adolescents’ Growth Mindset and Learning: The Mediating Role of Help Seeking

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Authors
장유진; 원성준
Issue Date
2017-09
Publisher
서울대학교 교육종합연구원
Citation
The SNU Journal of Education Research, Vol.26 No.3, pp. 149-169
Keywords
성장신념도움요청수업이해도다변량 잠재성장모형growth mindsethelp seekinglearningmultivariate latent growth modeling
Abstract
이 연구의 목적은 청소년의 지능에 대한 성장신념, 도움요청, 수업이해도의 시간에 따른 종단적 변화와 이들 간의 종단적 관계를 확인하는 것이다. 선행연구를 토대로 지능변화신념이 도움요청을 매개로 수업이해도에 미치는 직·간접효과를 다변량 잠재성장모형을 통해 분석하였다. 이를 위해 한국교육종단연구(KELS) 2005의 1-4차년도 자료를 활용하여 총 6,824명의 자료를 분석하였다. 연구결과, 첫째, 청소년의 성장신념, 도움요청, 수업이해도는 중2에서 고1까지 학년이 올라감에 따라 점차 감소하는 것으로 나타났다. 둘째, 사전 학업성취와 성별을 통제했을 때 성장신념의 초기값은 도움요청과 수업이해도의 초기값을, 도움요청의 초기값은 수업이해도의 초기값을 각각 정적으로 유의하게 예측하였다. 또한 성장신념의 변화율은 도움요청의 변화율을, 도움요청의 변화율은 수업이해도 변화율을 정적으로 유의하게 예측하였다. 셋째, 부트스트래핑 검정 결과 도움요청의 초기값은 성장신념의 초기값이 수업이해도의 초기값에 이르는 경로를, 도움요청의 변화율은 성장신념의 변화율이 수업이해도의 변화율에 이르는 경로를 각각 유의하게 매개하는 것으로 확인되었다. 이상의 결과를 바탕으로 연구의 이론적·교육적 시사점을 논의하였다.
In this study, we investigated the longitudinal changes in adolescents` growth mindset, help seeking, and learning. Further, we examined the relations between the longitudinal changes. We used 4 waves of the Korean Educational Longitudinal Study (KELS) 2005 data. A total of 6,824 students` responses from their Grade 8 to 10 were analyzed. First, results of latent growth modeling analyses revealed that the intercept and slope factors were statistically significant in growth mindset, help seeking, and learning, indicating linear decreases over time. Second, after controlling for previous achievement and gender, multivariate latent growth modeling analyses demonstrated that the initial level of growth mindset was positively related to the initial level of help seeking. The initial level of help seeking was positively related to the initial level of learning. In addition, the change of students` growth mindset was associated positively with the change of help seeking, which was, in turn, associated positively with the change of learning. A bootstrapping analysis supported the mediating role of help seeking. Theoretical and practical implications of the findings were discussed.
ISSN
1225-5335
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/168471
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Center for Educational Research (교육종합연구원)SNU Journal of Education ResearchSNU Journal of Education Research vol.26 (2017)
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