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성리학적 마음공부론의 현대적 해석
A Contemporary interpretation of Mind theory of Neo-Confucianism

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Authors
정환희
Issue Date
2018-09-30
Publisher
서울대학교 교육종합연구원
Citation
The SNU Journal of Education Research, Vol.27 No.3, pp. 75-96
Keywords
MindfulnessMoral Education성리학마음마음챙김도덕교육
Description
이 논문은 정환희의 박사학위논문(「도남학파의 심성수양론 연구」)의 일부를 발췌하여 2018 한국초등도덕교육학회 연차학술대회에서 발표하고 수정․보완한 것임.
Abstract
This paper is a contemporary interpretation of the mind (cultivation) theory of Neo-Confucianism. First, I discussed the characteristics of concept mind of the Neo-Confucianism in three aspects. The mind perceives and constructs objects. The mind integrates cognition, emotion, and volitation. Also, the mind is embodied. In other words, the mind of Neo-Confucianism is constitutive, integrated, and embodied. This paper also discusses the points that can be related to the mindfulness theory in today. The study of this thesis will be meaningful in that it provides the moral philosophical foundation of moral education today, and also interprets the study of Neo-Confucianism according to modern sense.
본 논문은 성리학의 마음(공부)론을 현대적으로 해석한다. 먼저 성리학적 마음론의 특징을 3가지 측면에서 논하였다. 마음은 대상을 지각하고 구성하며, 인지․정의․의지적 측면이 모두 결합되어 있다. 또 마음은 체화된 것이다. 즉 성리학적 마음은 구성적이며, 통합적이며, 체화적이다. 또한 본 논문은 성리학의 마음공부론이 오늘날의 마음챙김 공부법과 연관될 수 있는 지점을 수렴, 주일, 함양의 측면에서 논하였다. 이러한 본 논문의 연구는 오늘날 도덕교육의 (전통) 도덕철학적 기초를 제공한다는 점에서, 또한 성리학 공부론을 현대적 감각에 따라 해석한다는 점에서 그 의의가 없지는 않을 것이다.
ISSN
1225-5335
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/168526
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Center for Educational Research (교육종합연구원)SNU Journal of Education ResearchSNU Journal of Education Research vol.27 (2018)
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