Publications

Detailed Information

수학 영재들의 반박 활동에 의한 창의성의 발현 : Peirce의 기호학에 의한 특이점 학습사례의 연구 : Emergence of Creativity in Mathematically Gifted Students Rebuttal Argumentation: A Case study of Learning Outlier by Peircean Perspective

DC Field Value Language
dc.contributor.author서민주-
dc.contributor.author이경화-
dc.date.accessioned2020-06-25T02:10:05Z-
dc.date.available2020-06-25T02:10:05Z-
dc.date.issued2018-09-30-
dc.identifier.citationThe SNU Journal of Education Research, Vol.27 No.3, pp. 159-183-
dc.identifier.issn1225-5335-
dc.identifier.other11-2703008-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/168530-
dc.description.abstractCreativity education is one of the key themes of mathematically gifted education. However, there have been lack of researches on what learning experiences should be provided to foster creativity of mathematically gifted students, how to prepare and provide opportunities for mathematical creativity and analyze its effects. In this study, we have included rebuttal activities in the statistical argumentation and examined whether this played a positive role in the emergence of creativity. For this purpose, we analyzed mathematical creativity emerged by the rebuttal activity in terms of sign, interpretant and object. The results showed that rebuttal provides opportunities for emergence of creativity in the statistical argumentation of the gifted students.-
dc.description.abstract수학 영재교육에 있어서 창의성 교육은 핵심적인 주제 중의 하나이다. 그러나 수학영재들의 창의성 신장을 위해 어떤 학습 경험을 제공해야 하는지, 수학적 창의성 발현의 기회를 어떻게 준비하여 제공하고 그 효과의 분석을 어떻게 해야 하는지에 대한 구체적인 논의는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 수학 영재들의 통계적 논증활동에 반박 활동을 포함시키고, 이것이 창의성 발현에 긍정적인 역할을 하는지를 살펴보았다. 이를 위해, 반박 활동에 의한 수학적 창의성의 발현 양상을 기호, 해석체, 대상체의 세 측면에서 살펴보았다. 연구결과, 반박은 수학 영재들의 통계적 논증활동에서 창의성 발현의 기회를 제공하는 것으로 나타났다.-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육종합연구원-
dc.subjectMathematically gifted education-
dc.subjectStatistical argumentation-
dc.subjectMathematical creation-
dc.subjectRebuttal-
dc.subjectSemiotics-
dc.subject수학 영재교육-
dc.subject통계적 논증활동-
dc.subject수학적 창조-
dc.subject반박-
dc.subject기호학-
dc.title수학 영재들의 반박 활동에 의한 창의성의 발현 : Peirce의 기호학에 의한 특이점 학습사례의 연구-
dc.title.alternativeEmergence of Creativity in Mathematically Gifted Students Rebuttal Argumentation: A Case study of Learning Outlier by Peircean Perspective-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorSeo, Min-ju-
dc.contributor.AlternativeAuthorLee, Kyeong-Hwa-
dc.citation.journaltitleThe SNU Journal of Education Research-
dc.citation.endpage183-
dc.citation.number3-
dc.citation.pages159-183-
dc.citation.startpage159-
dc.citation.volume27-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share