Publications

Detailed Information

인성교육의 체화적 접근과 실천 방안 : An Embodiment Approach for Character Education and Its Practical Implementation

DC Field Value Language
dc.contributor.author정창우-
dc.date.accessioned2016-11-18T01:39:00Z-
dc.date.available2016-11-18T01:39:00Z-
dc.date.issued2016-09-
dc.identifier.citationSNU Journal of Education Research, Vol.25 No.1, pp. 197-221-
dc.identifier.issn1225-5335-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/98809-
dc.description2016-09-
dc.description.abstract인성교육의 목표는 학생들에게 실천‧체험 기회를 단순히 제공하는 수준을 넘어서 인간다운 삶을 실현하는 데 필요한 삶의 기술(skills) 또는 노하우(know-how)를 체화하는 데 두어져야 한다. 이와 일관되게 인성교육을 통해 길러내고자 하는 인간상은 인간다운 삶의 기술 혹은 노하우가 체화됨으로써 즉각적, 자발적으로 행위할 준비가 된 사람으로 설정될 필요가 있다. 이러한 입장을 뒷받침하기 위해 본 연구에서는 심신을 병행하는 수신과 수양을 통해 삶의 기술로서의 덕을 체화‧체득할 것을 강조한 유학적 전통 뿐만 아니라, 도덕심리학, 인지과학 및 신경과학 분야 등에서 이루어진 경험적, 실증적 연구 성과를 포괄적으로 활용하여 논의를 전개할 것이다. 끝으로 인성교육에서 추구하는 인간상 구현을 위한 체화적 접근 모형을 제시한 후, 이러한 모형의 실천

적 적용에 필요한 교사와 학교장의 실천 역량에 대해 논의할 것이다.

The objective of character education should be to embody life skills or ethical know-how necessary to realize a living worthy of human dignity beyond the level of providing the opportunities for practical experiences. In a coherent and consistent manner described in the objective, the ideal image of the educated person in character education needs to be defined as a person who has a readiness-for-action proper to every specific lived situation by the embodiment of life skills or ethical know-how. For the purposes of my argument, I will use the findings of previous studies conducted in the areas of moral psychology, cognitive science and psychology as well as the confucian tradition. Lastly, I will present a character education model based on the embodiment approach, and discuss the education competencies of teachers and school principals for the effective implementation of this model.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육종합연구원-
dc.subjectcharater education-
dc.subjectlife skills or know-how-
dc.subjectembodiment-
dc.subjectconfucian tradition-
dc.subjectmoral psychology-
dc.subjectcognitive psychology-
dc.subject인성교육-
dc.subject삶의 기술 혹은 노하우-
dc.subject체화-
dc.subject유학 전통-
dc.subject도덕심리학-
dc.subject인지심리학-
dc.title인성교육의 체화적 접근과 실천 방안-
dc.title.alternativeAn Embodiment Approach for Character Education and Its Practical Implementation-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorJeong, Changwoo-
dc.citation.journaltitleSNU Journal of Education Research-
dc.citation.endpage221-
dc.citation.number1-
dc.citation.pages197-221-
dc.citation.startpage197-
dc.citation.volume25-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share