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수학 영재들의 반박 활동에 의한 창의성의 발현 : Peirce의 기호학에 의한 특이점 학습사례의 연구
Emergence of Creativity in Mathematically Gifted Students Rebuttal Argumentation: A Case study of Learning Outlier by Peircean Perspective

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Authors
서민주; 이경화
Issue Date
2018-09-30
Publisher
서울대학교 교육종합연구원
Citation
The SNU Journal of Education Research, Vol.27 No.3, pp. 159-183
Keywords
Mathematically gifted educationStatistical argumentationMathematical creationRebuttalSemiotics수학 영재교육통계적 논증활동수학적 창조반박기호학
Abstract
Creativity education is one of the key themes of mathematically gifted education. However, there have been lack of researches on what learning experiences should be provided to foster creativity of mathematically gifted students, how to prepare and provide opportunities for mathematical creativity and analyze its effects. In this study, we have included rebuttal activities in the statistical argumentation and examined whether this played a positive role in the emergence of creativity. For this purpose, we analyzed mathematical creativity emerged by the rebuttal activity in terms of sign, interpretant and object. The results showed that rebuttal provides opportunities for emergence of creativity in the statistical argumentation of the gifted students.
수학 영재교육에 있어서 창의성 교육은 핵심적인 주제 중의 하나이다. 그러나 수학영재들의 창의성 신장을 위해 어떤 학습 경험을 제공해야 하는지, 수학적 창의성 발현의 기회를 어떻게 준비하여 제공하고 그 효과의 분석을 어떻게 해야 하는지에 대한 구체적인 논의는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 수학 영재들의 통계적 논증활동에 반박 활동을 포함시키고, 이것이 창의성 발현에 긍정적인 역할을 하는지를 살펴보았다. 이를 위해, 반박 활동에 의한 수학적 창의성의 발현 양상을 기호, 해석체, 대상체의 세 측면에서 살펴보았다. 연구결과, 반박은 수학 영재들의 통계적 논증활동에서 창의성 발현의 기회를 제공하는 것으로 나타났다.
ISSN
1225-5335
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/168530
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Center for Educational Research (교육종합연구원)SNU Journal of Education ResearchSNU Journal of Education Research vol.27 (2018)
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