Browse

인성교육의 체화적 접근과 실천 방안
An Embodiment Approach for Character Education and Its Practical Implementation

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
정창우
Issue Date
2016-09
Publisher
서울대학교 교육종합연구원
Citation
SNU Journal of Education Research, Vol.25 No.1, pp. 197-221
Keywords
charater educationlife skills or know-howembodimentconfucian traditionmoral psychologycognitive psychology인성교육삶의 기술 혹은 노하우체화유학 전통도덕심리학인지심리학
Description
2016-09
Abstract
인성교육의 목표는 학생들에게 실천‧체험 기회를 단순히 제공하는 수준을 넘어서 인간다운 삶을 실현하는 데 필요한 삶의 기술(skills) 또는 노하우(know-how)를 체화하는 데 두어져야 한다. 이와 일관되게 인성교육을 통해 길러내고자 하는 인간상은 인간다운 삶의 기술 혹은 노하우가 체화됨으로써 즉각적, 자발적으로 행위할 준비가 된 사람으로 설정될 필요가 있다. 이러한 입장을 뒷받침하기 위해 본 연구에서는 심신을 병행하는 수신과 수양을 통해 삶의 기술로서의 덕을 체화‧체득할 것을 강조한 유학적 전통 뿐만 아니라, 도덕심리학, 인지과학 및 신경과학 분야 등에서 이루어진 경험적, 실증적 연구 성과를 포괄적으로 활용하여 논의를 전개할 것이다. 끝으로 인성교육에서 추구하는 인간상 구현을 위한 체화적 접근 모형을 제시한 후, 이러한 모형의 실천

적 적용에 필요한 교사와 학교장의 실천 역량에 대해 논의할 것이다.

The objective of character education should be to embody life skills or ethical know-how necessary to realize a living worthy of human dignity beyond the level of providing the opportunities for practical experiences. In a coherent and consistent manner described in the objective, the ideal image of the educated person in character education needs to be defined as a person who has a readiness-for-action proper to every specific lived situation by the embodiment of life skills or ethical know-how. For the purposes of my argument, I will use the findings of previous studies conducted in the areas of moral psychology, cognitive science and psychology as well as the confucian tradition. Lastly, I will present a character education model based on the embodiment approach, and discuss the education competencies of teachers and school principals for the effective implementation of this model.
ISSN
1225-5335
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/98809
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Center for Educational Research (교육종합연구원)SNU Journal of Education ResearchSNU Journal of Education Research vol.25 (2016)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse